‘Gratis idee voor klagende automobilisten: hou u aan de snelheidslimiet’
Na een recordaantal vastgestelde snelheidsovertredingen wordt er geklaagd over pestbeleid, schrijft Knack-redacteur Tex Van berlaer. Vooral het aantal ‘kleine overtredingen’ leidt tot ergernis, ook onder politici. ‘Zouden zij het dan oké vinden, mochten mensen met een leefloon één euro meer krijgen dan voorzien?’
‘In Lubbeek houden we van vrijheid en verantwoordelijkheid.’ Aan het woord is Theo Francken (N-VA), gedoodverfd minister in een volgende federale regering, maar voorlopig vooral burgemeester van Lubbeek. Eerder deze maand pronkte de burgervader met het verkeersbeleid in zijn Vlaams-Brabantse gemeente. ‘Lubbeek zet in op verkeersveiligheid zonder de automobilist te pesten. Zowat de enige gemeente in Vlaanderen zonder flitspalen, hoge verkeersdrempels, 30 kilometer per uur (buiten aan de scholen) en trajectcontroles.’
Het is een aanlokkelijk aanbod voor vele Vlamingen. De roep naar ‘vrijheid’ klonk afgelopen week her en der opnieuw toen bleek dat de politie een recordaantal van 8,4 miljoen verkeersovertredingen heeft vastgesteld in 2023. Het gros daarvan – 6,9 miljoen – zijn snelheidsovertredingen. Een verdubbeling (!) van het aantal vastgestelde snelheidsovertredingen sinds 2017.
Hebben we dan collectief een zwaardere voet gekregen? Niet per se. Volgens de politie is niet alleen de apparatuur (flits- en ANPR-camera’s), maar ook de verwerking fel verbeterd. Dat blijkt uit de gedetailleerde cijfers: ruim 70 procent van de overtreders reed ‘slechts’ 1 tot 10 kilometer per uur te snel.
Officieel bestaat er geen tolerantiemarge meer, waarmee chauffeurs in het verleden meer speelruimte kregen van politie en parket. Maar er is nog steeds een technische correctie van 6 kilometer per uur. In een zone 30 word je dus pas beboet vanaf een snelheid van 37 kilometer per uur. Bij snelheden boven de 100 kilometer per uur bedraagt die correctie 6 procent.
Betekent ‘vrijheid’ een oogje toeknijpen voor chauffeurs die te snel rijden?
Tikkeltje te snel
Maar goed, de tolerantiemarge is begraven. Daarover noteerde de krant De Tijd deze uitspraak bij de woordvoerster van de politie: ‘Dat vergt een mentaliteitswijziging bij bestuurders, die gewend waren dat ze net dat tikkeltje te snel konden rijden.’
Ik las het citaat enkele keren opnieuw. Geen steen naar de woordvoerster, maar hoe dramatisch is onze collectieve ingesteldheid als zelfs de politie zonder meer aangeeft dat we het gewend zijn om ‘dat tikkeltje’ te snel te rijden?
Weinig verrassend: het nieuws over het record maakte voorstanders van de ‘vrijheid’ boos. Op sociale media en in lezersbrieven aan kranten is het de rode draad: de overheid is enkel uit op extra geld, ten koste van die arme automobilist.
Het Vlaams Belang sprong op de kar. ‘Het aantal grote snelheidsovertredingen daalt niet, terwijl het aantal lichte snelheidsovertredingen spectaculair stijgt door de toegenomen controle’, zei Europarlementslid Tom Vandendriessche. ‘Worden we daar nu veiliger of armer van?’
Ik begrijp een deel van de frustratie. Bijvoorbeeld: bij wegenwerken waar verkeersborden slecht of niet zijn aangepast. Of door de sluipende privatisering van snelheidscontroles, met alle perverse gevolgen van dien. En ook omdat Wallonië véél minder controleert dan Vlaanderen. Dat is geen reclame voor de verkeersveiligheid.
Geraakt worden door een wagen die 30 per uur rijdt, zorgt voor een minder ernstige impact dan een aanvaring tegen 40 per uur.
Maar doen alsof kleine overtredingen eigenlijk geen echte overtredingen zijn, dat gaat te ver. Geraakt worden door een wagen die 30 per uur rijdt, zorgt voor een minder ernstige impact dan een aanvaring tegen 40 per uur. Ook de rem- en stopafstanden verschillen danig: zelfs kleine snelheidsverschillen betekenen een wereld van verschil bij een noodstop. Betekent ‘vrijheid’ een oogje toeknijpen voor chauffeurs die te snel rijden? Of is vrijheid ervoor zorgen dat iedereen – jong, oud, voetganger, fietser – veilig de weg op kan?
Ik heb een gratis idee voor klagende automobilisten: hou u aan de snelheidslimiet. Het kost weinig moeite, en je spaart er nog geld mee uit ook. En dan nog een vraag aan de politici die zeuren dat de overheid de automobilist behandelt als melkkoe. Stel dat iemand met een leefloon één euro meer krijgt dan wettelijk is voorzien. Is zo’n kleine overtreding ook oké?
Trajectcontroles: ‘Een goudmijn voor privébedrijf TaaS’
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier