Gemeenschapsonderwijs lanceert verplichte bijscholing voor islamleerkrachten om polarisering tegen te gaan
Het Gemeenschapsonderwijs wil met dit initiatief polarisering en extremisme op de schoolbanken tegengaan.
Het gemeenschapsonderwijs (GO!) en de inspectie islamonderwijs van de Vlaamse overheid lanceren een tweedaagse opleiding voor alle islamleerkrachten in Vlaanderen. Ook de leerkrachten in het provinciaal en het gemeentelijk onderwijs doen mee. “We willen hen ondersteunen om polarisering tegen te gaan”, klinkt het bij het GO!
Vorige week schreef onderzoeker Montasser AlDe’emeh in Knack hoe onbekwame islamleerkrachten kinderen angst aanjagen met een extreme interpretatie van de Islam. Die angst speelt volgens AlDe’emeh geen te onderschatten rol in het radicaliseringsproces. Het GO! en de inspectie Islam willen leerkrachten ondersteunen om juist met deze problematiek om te gaan.
Radicale stroming als IS tegengaan
“We mogen absoluut niet blind zijn voor de problemen die er wel degelijk zijn”, zegt Raymonda Verdyck van het GO!. De verhalen die vorige week in de media kwamen, tonen aan dat er wel degelijk iets moet gebeuren. Maar wij willen dit wel doen met een positieve insteek. Ik zie vooral leerkrachten islam die het beste willen voor hun leerlingen. Hun vragen zijn mee de aanleiding geweest om deze opleiding op te starten.”
Met deze opleiding willen we het extremistische discours van IS tegengaan.
Raymonda Verdyck
Het initiatief is het eerste dat specifiek voor islamleerkrachten wordt georganiseerd, al past het wel in een breder kader. “Er is een nieuw pedagogisch project dat rond ‘samen leren samenleven en actief burgerschap’ draait. Reeds vorig jaar organiseerden we voor de zogenaamde sleutelfiguren in het GO! een opleiding over depolariserin. Deze opleiding op maat van leerkarchten islam is een volgende stap”, zegt Verdyck.
Verdyck zegt dat islamleerkrachten vaak als eerste geconfronteerd worden met radicalisering en extreme attitudes. “Hoewel ze hun best doen om daar op een juiste manier mee om te gaan, is het vaak zoeken hoe ze dat kunnen doen. Met deze opleiding willen we een handvat aanbieden om het extremistische discours van radicale stroming zoals IS tegen te gaan.”
Inzetten op levensbeschouwlijke dialoog
Ook inspecteur-adviseur Islam van de onderwijsinspectie Ahmed Azzouz zegt dat dit een stap in de goede richting is. “Sommige leerkrachten krijgen vragen van leerlingen over de evolutietheorie. Het is belangrijk dat islamleerkrachten inzichten meekrijgen over hoe ze hun geloof kunnen plaatsen in de context van mensenrechten en fundamentele vrijheden. Deze competenties kunnen ze vervolgens delen met hun leerlingen. Het is enorm belangrijk dat leerlingen beseffen dat geloof maar één facet is van het leven”, klinkt het.
Wat AlDe’emeh deze week in Knack schreef, werkt die polarisering alleen maar in de hand.
Ahmed Azzouz
Op deze manier wil het GO! en de inspectie Islam de wij-zij-tegenstelling tussen de verschillende culturen tegengaan. “Wat AlDe’emeh deze week in Knack schreef, werkt die polarisering alleen maar in de hand. Stel je maar eens voor dat je als moslimleerkracht het tijdschrift in de leraarskamer ziet liggen. Veel leerkrachten voelden zich hierdoor persoonlijk geraakt, net omdat ze willen inzetten op dialoog tussen de verschillende levensbeschouwingen”, zegt Azzouz.
De opleiding zal uit twee delen bestaan. Het eerste deel zal zich toespitsen op de Koran en hoe deze teksten zich verhouden tot de Westerse opvattingen. Het tweede deel is een pedagogisch luik dat de leerkrachten moet helpen om zulke zaken ook gericht te kunnen gebruiken.
De opleidingen worden gegeven door extern expert die voordien al in de scholen van het GO! aan de slag is geweest rond radicaliseringthema’s. Daarnaast zal ook iemand van het GO!, die eerder al rond polarisering heeft gewerkt, de opleiding verzorgen. De vormingen gaan van start op 18 mei en vinden plaats in Antwerpen en Leuven. Momenteel zijn er zo’n 800 islamleraren aan de slag in Vlaanderen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier