‘Fietsers, ken verdorie jullie plaats’
‘Fietsers die geen vaart minderen op plekken vol voetgangers en kinderen zijn de slechtst denkbare reclame voor de fiets’, schrijft Knack-redacteur Tex Van berlaer, zelf voltijds fietser.
Donderdagnamiddag, een heerlijke zomerdag in het Antwerpse Rivierenhof. Kinderen ravotten in de speeltuinen en lopen heen en weer. Bezoekers schuiven aan in lange rijen aan de ijsjeswagen. Wandelaars genieten van de pas heraangelegde stukjes groen, badend in de augustuszon.
‘Ting, ting.’
‘Ting, ting, ting.’
‘Ting, ting, ting, ting.’
Daar komen ze. De aanstormende fietsers laten de geneugten van het park aan zich voorbijgaan. Het moet vooruit gaan. Opzij, opzij, opzij – Herman van Veen is populair in het Rivierenhof. Een ouder trekt de arm van een loslopend kind uit de kom om het te behoeden voor een botsing, maar dat hoort er nu eenmaal bij.
Fietsers die geen vaart minderen op plekken vol voetgangers en kinderen zijn de slechtst denkbare reclame voor de fiets.
En ik mag dat zeggen, want ik ben een voltijdse fietser.
‘Een verklaring ligt voor de hand: de explosie aan elektrische fietsen en speedpedelecs.’
Als ik even mag deugpronken: zodra ik het domein betreed, vertraag ik en probeer ik zo weinig mogelijk hinder te veroorzaken voor niet-fietsers. Maar zodra ik mijn tempo verlaag, voel ik de ongerustheid achter me toenemen. Achterliggende fietsers benutten het kleinste gaatje om me voorbij te steken. Maak plaats, maak plaats, maak plaats, wij hebben ongelofelijke haast.
Fietsvrije Meir
Het Rivierenhof is uiteraard geen uitzondering, ook andere parken kennen het fenomeen. En ook de Antwerpse Meir wordt er al jarenlang door geplaagd: door voorbijzoevende elektrische steps, maar toch vooral door fietsers. Is het nu werkelijk zo veel gevraagd om voor een beperkte afstand vaart te minderen? Voetgangers willen rustig kunnen rondwandelen op de belangrijkste winkelas van Antwerpen, niet voortdurend uitkijken of hun sleutelbeen nog heel is.
Een nieuw digitaal verkeersbord dat bij grote drukte zegt wanneer fietsers en steps verboden zijn, is logisch. En als het zo doorgaat, zou ik de beslissing begrijpen om de Meir gewoon permanent fietsvrij te maken. We hebben het onszelf aangedaan. Fietsers, ken verdorie jullie plaats.
Snelheid en efficiëntie
Het is gissen wat aan de basis ligt van deze ogenschijnlijk recente evolutie. Een verklaring ligt voor de hand: de explosie aan elektrische fietsen en speedpedelecs.
Op zich is dat een vooruitgang voor mensen die hun wagen opgeven en voor senioren. Maar die ontwikkeling heeft ook gezorgd voor een herverkaveling van de categorieën weggebruikers. Officieel zijn voetgangers en fietsers nog altijd zwakke weggebruikers. Maar dankzij de technologie is een groot deel van fietsend Vlaanderen weggedreven richting pseudogemotoriseerd verkeer. Supersnelle fietsers delen steeds meer de mentaliteit van gebruikers van gemotoriseerde voertuigen: snelheid en efficiëntie staan voorop.
Er is de laatste jaren fantastisch veel geïnvesteerd in fietsinfrastructuur, dat valt alleen maar toe te juichen. Maar hoe minder we onze plaats in het verkeer kennen, hoe meer weerstand er zal komen tegen onze aanwezigheid. En dat zou niet eens onterecht zijn.
1 op 2 fietsen is elektrisch: ‘E-Leasefietsen zijn een geschenk voor de tweedehandsmarkt’
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier