Elf Limburgse steden en gemeenten naar Raad van State tegen vergunning Liège Airport
Een grensoverschrijdende coalitie van elf Zuid-Limburgse steden en gemeenten trekt opnieuw naar de Belgische Raad van State tegen de nieuwe vergunning die de Waalse regering heeft uitgevaardigd voor de luchthaven van Bierset (Liège Airport). De besturen vrezen de geluidshinder die de 280.000 bewoners ten noorden van de luchthaven zullen ondervinden en willen dat de 55.000 vliegbewegingen verminderd worden.
Het is niet de eerste keer dat de Zuid-Limburgse steden in België en Nederland naar de Raad van State trekken in de strijd tegen de geluidsoverlast van de luchthaven. Riemst en omgeving verzetten zich al jaren tegen de geluidsoverlast van de luchthaven in Bierset. Vorig jaar trokken twaalf steden en gemeenten reeds naar de Raad van State toen de Waalse regering eind januari een ‘permis unique’ afleverde. Aan Belgische zijde waren dat toen Riemst, Bilzen, Hoeselt, Tongeren, Heers, Gingelom, Voeren en Lanaken. Over de grens sloten Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Vaals en Maastricht zich toen aan. Lanaken verkoos om in deze nieuwe procedure niet deel te nemen.
‘Toen de Raad van State zich eerder dit voorjaar opmaakte om onze bezwaren uit een eerdere procedure in te willigen, verleende de Waalse regering in allerijl een nieuwe vergunning om zo de luchthaven verder te kunnen blijven uitbaten’, zo laat burgemeester Mark Vos van Riemst weten. ‘Het is die nieuwe vergunning, die we vandaag opnieuw bij de Raad van State bestrijden. Onze argumenten bij de oude vergunning zijn vandaag immers nog steeds actueel.’
Vos verwijst daarbij naar de niet afdoende maatregelen die de geluidshinder bij de 55.000 toegelaten vluchtbewegingen per jaar moeten beperken en die pas na verloop van verschillende jaren een wezenlijk effect zullen hebben. Ook zijn volgens de coalitie de gewest- en landgrensoverschrijdende effecten van de uitbating van de luchthaven niet voldoende onderzocht en gemotiveerd in het milieueffectenrapport en in de vergunningsbeslissing.
‘We vragen geenszins de sluiting van Liège Airport. Als verantwoordelijke lokale bestuurders zijn we ons namelijk wel degelijk bewust van het economische belang van regionale luchthavens”, aldus Vos. “Tegelijk liggen we ook wakker van de nachtrust van onze meer dan 280.000 bewoners ten noordoosten van Bierset. Het is precies die combinatie van bezorgdheden, die maakt dat 55.000 vliegbewegingen per jaar veel te veel is, het is alleszins niet ernstig onderzocht.’.
Voka Limburg betreurt dat de gemeenten en steden opnieuw naar de Raad van State trekken en zegt dat de uitbreiding van de luchthaven een boost kan geven aan de economie in de regio en extra jobs met zich meebrengt. ‘Voor Voka – KvK Limburg zijn de baten groter dan de kosten van de milieueffecten van het vliegveld en het extra wegentransport. Vlaamse en Limburgse bedrijven en consumenten profiteren volop mee van de uitbreiding van de luchthaven’, zo laat Dario D’Arpino van Voka Limburg weten. ‘Steeds meer Limburgse bedrijven ontplooien er activiteiten. Momenteel hebben meer dan 1.100 Vlamingen (onder wie vele Limburgers) een job dankzij de luchthaven die daarom alle kansen moet krijgen om volop te groeien.’