Gaat gen Z fundamenteel anders op vakantie dan de vorige generaties?

© Getty

Gen Z heeft het niet makkelijk. Boomers beschouwen hen als lui omdat ze hun job niet langer op de eerste plaats zetten. Toch verwachten ze van hen dat ze de pensioenen en de welvaart van de toekomst veiligstellen. De jongeren hebben moeite om zichzelf te vinden, onder andere door de pandemie. Wat is op zo’n moment beter dan vrij nemen en op vakantie gaan? Maar hoe doen gen Z’ers dat precies?

Er is momenteel veel heisa over generatie Z. Tegen betaling leggen consultants en coaches al te graag uit wat jongeren volgens hen willen, denken en voelen. Als deze leeftijdsgroep zo anders is dan de millennials voor hen, nemen ze dan een andere vakanties of reizen ze op een andere manier?

Gen Z wordt gekenmerkt door crisissituaties en staat onder druk. Deze generatie heeft het moeilijk met bindende beslissingen. Ze is familie-georiënteerd en houdt er traditionele waarden op na, maar is tegelijkertijd tolerant en open-minded. Veiligheid is belangrijker dan vrijheid, maar niet belangrijker dan vrije tijd. Gen Z werkt om te leven maar leeft niet om te werken. Ze is groot geworden met de smartphone in de hand. Online zijn talloze vrienden en volgers slechts een berichtje verwijderd, maar dat maakt niet gelukkiger of minder eenzaam.

Veel studies, weinig resultaten

Generatie Z lijkt de all-inreizen beter te kunnen smaken dan millennials, die meer individualistisch blijken en kritisch naar georganiseerde reizen kijken. Dat was de conclusie van een onderzoek uit 2019 van de Duitse Hogeschool IUBH dat de reisbehoeften van mensen onder de 40 probeerde te onderzoeken.

Verder kon het onderzoek geen bijzondere kenmerken blootleggen. Gezondheid, milieubewustzijn en authenticiteit staan ​​niet alleen centraal bij gen Z, maar ook bij millennials, ook wel gen Y genoemd. Voor beide leeftijdsgroepen zijn de kwaliteit en de voorzieningen van een hotel belangrijk, net als een vlotte service en flexibiliteit. Luxe wordt niet langer op een klassieke manier gedefinieerd, er wordt eerder gekeken naar hoe gedenkwaardig de reis is.

Maar die resultaten zeggen niet alles. Er werden 9000 gastenenquêtes van organisator TUI geanalyseerd, dus mensen die eerder naar all-inreizen neigen. En volgens de auteur van het onderzoek is TUI slechts een van de vele opties voor gen Z en gen Y.

In het Travel and Tourism Report 2022 evalueerde Yougov de reisgewoonten van generatie Z na de pandemie. Volgens dat onderzoek zijn 18- tot 24-jarigen eerder op zoek naar authentieke reiservaringen en de lokale cultuur dan oudere reizigers. Ze overwegen ook vaker milieuvriendelijke accommodatie en duurzame reismogelijkheden. Leden van generatie Z zijn meer begaan met CO₂-uitstoot en de mogelijkheid om die te compenseren dan mensen van 25 jaar en ouder. Ze zijn vaker op zoek naar avontuur en willen hun horizon verbreden, zich bijscholen en nieuwe talen leren. Of ze dat alles ook daadwerkelijk doen, is een andere vraag.

Ondanks haar klimaatbewuste houding heeft generatie Z een bijzonder sterke behoefte aan langeafstandsreizen.

Maar een klimaatbewuste houding strookt niet met het feit dat generatie Z een bijzonder sterke behoefte heeft aan langeafstandsreizen, zoals marktonderzoeksbureau Kantar namens Siteminder ontdekte. Voor het Changing Traveller Report 2023 werden ruim 10.000 mensen uit twaalf landen ondervraagd. Een aantal bevindingen uit dat onderzoek: jonge reizigers zijn bijzonder prijsgevoelig. Dat verwondert niemand. Toch zijn ze het meest geneigd om geld uit te geven aan extra’s ter plaatse. Een workation is veel minder geliefd dan bij de millennials. Gen Z lijkt werk en vrije tijd liever gescheiden te houden, wat past binnen de algemene opvattingen over gen Z. Hotels kunnen punten scoren met een behoorlijke aanwezigheid op sociale media. Volgens het onderzoek delen postmillennials hun honger naar ervaringen met hun voorgangers.

Een aantrekkelijke vakantie

Ook de portal HolidayCheck wilde de reisgewoonten van gen Z in kaart brengen, en liet een representatieve enquête opstellen. Dit waren de belangrijkste bevindingen:

· Tips van familie, vrienden en kennissen zijn bij de reisbeslissing de voornaamste inspiratiebron. Gevolgd door sociale media en reisplatformen. Familie en vrienden genieten bovendien de meeste geloofwaardigheid.

· Reisbureaus worden meer vertrouwd dan sociale media, bloggers of influencers. De meningen over influencers lopen nogal uiteen. De helft vertrouwt hen, de andere helft helemaal niet. Twee derde stoort zich aan gesponsorde reiscontent.

· Content wordt voornamelijk gedeeld om herinneringen vast te leggen. De sfeer en esthetische waarde van de vakantiebestemming moeten kloppen, maar het unieke karakter van de plek is voor de meesten ook belangrijk.

· Bijna de helft voelt soms druk van sociale media om zo veel mogelijk van de wereld te zien.

· Voor een derde is een reis pas succesvol als er foto’s of filmpjes van de reis op sociale media geplaatst kunnen worden

· 20 procent zoekt voor het begin van de reis op welke bezienswaardigheden geschikt zijn om op sociale media te delen.

De laatste resultaten lijken het vermoeden te bevestigen dat gen Z een generatie is met een permanente vergelijkingsdrang. De vraag rijst of dat enkel voor hen geldt.

Geen generatiekwestie

Experts zoals de Duitse socioloog Martin Schröder beweren dat er geen generaties bestaan. De houding van mensen kan niet empirisch worden verklaard door hun geboortejaar. Iedereen denkt tegenwoordig anders dan vroeger, niet alleen de jongeren. Dat is een gevolg van de historische tijdsgeest. Gen Z staat voor prestatiegerichtheid, maar ook voor ontspanning. Zulke uitspraken doen de onderzoeker aan horoscopen denken, ze kloppen altijd deels. Bovendien leggen zelfbenoemde experts graag uit waarom generaties bestaan ​​en wat nu belangrijk is. Het is een lucratief bedrijfsmodel.

Kristina Oehler bevestigt dat gen Z niet fundamenteel anders op vakantie gaat dan de generatie van hun ouders op die leeftijd. Zij is managing partner van Ruf Jugendreisen, al tientallen jaren een toonaangevende aanbieder. Italië, Spanje en Kroatië zijn populairder dan ooit. ‘Jongeren gaan vaker weg maar voor kortere periodes, maximaal een week of een paar dagen, net als de volwassenen’, zegt Oehler. Er moet wel zo veel mogelijk gebeuren in deze korte tijd.

‘De opvallendste verandering van de afgelopen jaren is dat alles tegenwoordig een evenement moet zijn dat gedeeld wordt via sociale media’, zegt Oehler. Maar dat is een ontwikkeling in de hele samenleving en geen generatiefenomeen.

Vertaling: Jana Verhaegen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content