Commissie van Wijzen lanceert 70 voorstellen voor professionalisering lerarenberoep: ‘Komt veel te laat’

Leerkracht onderwijs
© Getty Images

Voer een inductiejaar in voor startende leerkrachten, geef scholen een enveloppe personeelspunten waarmee de directie zelf kan kiezen welk profiel ze aanwerft, schaf de bekwaamheidsbewijzen af en spreek over een 38 urenweek. Dat zijn enkele van de zeventig voorstellen in het rapport dat de Commissie van Wijzen onder leiding van Dirk Van Damme en Paul Yperman maandag heeft voorgesteld om het onderwijs te moderniseren.

De Vlaamse regering gaf de commissie de opdracht om een modern school-­ en personeelsbeleid uit te tekenen. Bedoeling was dat ze van een wit blad kon vertrekken en het hele systeem te herzien. De commissie zegt verder te hebben gewerkt op hervormingen die de laatste jaren al in gang zijn gezet.

(Lees verder onder de preview)

‘Dit rapport is geen receptenboek om het lerarentekort op korte termijn op te lossen. De ambitie van het rapport is wel om een geheel van voorstellen en aanbevelingen op de tafel van het politieke en sociale debat neer te leggen om in de komende jaren een modernere invulling te geven aan het personeelsbeleid en het lerarenberoep’, klinkt het.

De Commissie van Wijzen houdt een pleidooi om meer ruimte aan de professionaliteit van de leraar te geven. Daarnaast is het belangrijk om hem of haar te vragen die professionaliteit permanent te ontwikkelen, luidt het nog. Ook moet het beleid de autonomie van scholen vergroten en de schoolleiders en het schoolbestuur de instrumenten geven om de school te versterken. In ruil moeten scholen meer verantwoording afleggen.

De commissie lanceert zeventig aanbevelingen en pleit onder meer voor een 38 urenweek voor de leraar, een enveloppe personeelspunten voor de directies en een vaste job bij een schoolbestuur voor startende leraars, een mandaatsysteem voor directeurs en een jaarlijks professionaliseringsplan voor elke leraar. Het gaat om een ‘samenhangend geheel’ en ‘geen grabbelton waaruit naar believen de lekkerste brokken kunnen worden gevist’, klinkt het.

(Lees verder onder preview)

De partijen CD&V, Groen en Vooruit wijzen erop dat het rapport ‘erg laat’ komt. Over de inhoud zijn ze positief omdat ze een aantal van hun eigen voorstellen herkennen.

CD&V-parlementslid Loes Vandromme is tevreden dat het rapport er is, maar had het liever vroeger gezien. ‘CD&V vraagt al van bij het begin van deze legislatuur grondige hervormingen die de kwaliteit van ons onderwijs voor elke leerling zouden ten goede komen, bijvoorbeeld via lerarenloopbaanpact om leerkrachten terug het respect te geven dat ze verdienen’, zegt ze.

‘Het rapport biedt een stevige basis om het belangrijke debat met en tussen de sociale partners op gang te brengen en kan op die manier ongetwijfeld inspirerend zijn voor een volgend Vlaams regeerakkoord”, aldus Vandromme nog.’Het doel moet altijd zijn om onze onderwijskwaliteit te waarborgen en het vertrouwen in sterke leerkrachten en directeurs uit te spreken.’

Ook Hannelore Goeman, Vlaams parlementslid van Vooruit, vindt het een goeie zaak dat er oplossingen op tafel liggen, maar ook zij vindt de timing nogal ongelukkig. ‘Het is spijtig dat de huidige minister nu pas op het einde van de legislatuur de commissie aan het werk heeft gezet. Ondertussen is er ongelooflijk veel tijd verloren gegaan.’

Over de aanbevelingen is ze positief. ‘Het is nu vooral belangrijk dat het rapport geen stof ligt te vergaren en dat de volgende regering hier echt mee aan de slag gaat. We moeten het rapport nu verder grondig bestuderen maar ik ben ervan overtuigd dat hier een goede basis ligt voor een fundamentele oefening”, aldus Goeman.

Voor Groen-parlementslid Elisabeth Meuleman heeft Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts ’te veel kostbare tijd verspild met rommelen in de marge en losstaande ingreepjes’. Het is volgens haar “tijd om met alle partners rond de tafel te gaan zitten en werk te maken van een grote en grondige onderwijshervorming.’

‘Voor de volgende regering moet het een absolute topprioriteit zijn om de leerkracht te ondersteunen. De professionalisering van de leraar is al decennialang een pijnpunt in het Vlaamse onderwijs. De commissie pleit daarom terecht om hierop in te zetten’, besluit Meuleman.

Lees meer over:

Partner Content