Barbie viert rimpelloos 60ste verjaardag

(Belga) Blond of bruin, prinses of brandweervrouw. Barbie viert vandaag/zaterdag haar 60ste verjaardag zonder één rimpel te hebben vertoond. De bekende pop van fabrikant Mattel blijft kinderen aanspreken en vecht om in de smaak te blijven, ook op sociale media. “Zestig jaar is enorm in de speelgoedindustrie, waar een succes vandaag drie tot vijf jaar duurt”, klopt Nathan Baynard, mondiaal directeur marketing, zich op de borst. Ondanks de toegenomen concurrentie worden elk jaar in ruim 150 landen 58 miljoen exemplaren van Barbie verkocht. Sinds de presentatie op het speelgoedsalon van New York, op 9 maart 1959, gingen meer dan een miljard Barbiepoppen over de toonbank.

Barbie ontsproot uit het brein van Ruth Handler, medeoprichtster van Mattel. Zij kreeg het idee voor de pop door haar eigen kinderen te bekijken. “Haar dochter Barbara had slechts een beperkte keuze speelgoed: poppen. De enige rol waarin ze zich kon projecteren, was die van moeder, terwijl haar zoon zich kon inleven als astronaut, cowboy of piloot. Zo heeft ze ‘Barbie’ gecreëerd: een volwassen pop met zeer vrouwelijke vormen om meisjes te tonen dat ze alles konden worden wat zij wensten. Dat was in 1959 een schokkend idee, met onmiddellijk succes. Het eerste jaar werden 300.000 poppen verkocht”, aldus Baynard. Het archetype van de blonde Californische heeft Barbie lang achtervolgd, met het beeld van een rijke, oppervlakkige en vluchtige vrouw, wat haar ook een niet aflatende stroom kritieken opleverde. “Onterechte kritiek”, aldus M.G. Lord, schrijfster van het referentieboek “Forever Barbie”. Zestig jaar later heeft Barbie alle huidskleuren en morfologieën aangenomen. Vandaag heeft Barbie in 55 procent van de wereldwijde verkoop geen blond haar noch blauwe ogen, benadrukt Lisa McKnight, algemeen directeur van het merk Barbie. “Al zestig jaar komt Barbie op voor meisjes, inspireert ze generaties om in zichzelf te geloven door de kracht van de verbeelding en toont ze hen dat ze heel wat keuzes hebben. Na meer dan tweehonderd carrières, zes races naar het presidentschap en een reis naar de maan v/o/or Neil Armstrong dat deed, blijft Barbie evolueren naar een modern, krachtig rolmodel voor alle leeftijden”, zegt Lisa McKnight, algemeen directeur en senior vicevoorzitter van Barbie. “Het merk Barbie is ervan overtuigd dat meisjes moeten weten dat er geen enkele wereld, baan of droom is die vrouwen niet aankunnen”. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content