Akkoord belasting fossiele bedrijfswagens: elke regeringspartij haar trofeetje

© Getty
Ewald Pironet
Ewald Pironet Senior writer

De belastingdruk op fossiele bedrijfswagens zal niet fors verhogen. Daarover bereikte de federale regering een akkoord dat deel uitmaakt van een groter pakket waarbij elke regeringspartij haar achterban pleziert.

De federale regering heeft een akkoord bereikt over een voorstel van minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) om de belastingdruk op fossiele bedrijfswagens niet te sterk te laten oplopen. In ruil verkregen de groenen dat er extra geld wordt vrijgemaakt voor wie naar het werk fietst of de trein neemt.

De liberalen en de socialisten kregen dan weer hun zin in twee dossiers die niets met mobiliteit te maken hebben. Er komt een antifraudeplan zonder een antimisbruikbepaling. Daarnaast komt er in de bouw- en de verhuissector en in de vleesindustrie overleg met de sociale partners over de strijd tegen sociale dumping. Wat die maatregelen voor de begroting betekenen, is niet helemaal duidelijk.

Bedrijfswagens

Er werd dagenlang over het akkoord vergaderd en uiteindelijk werd het pas na middernacht afgerond. Het akkoord is belangrijk voor wie een fossiele bedrijfswagen bezit. Omdat de elektrische bedrijfswagens, die fiscaal sterk worden aangemoedigd, veel succesvoller zijn dan verwacht, dreigden de bezitters van een fossiele bedrijfswagen voor het privégebruik per maand 25 tot 50 euro extra belastingen te moeten betalen.

Door het akkoord blijft dat nu beperkt tot 4 à 6 euro per maand. Zakenkrant De Tijd becijferde een concreet voorbeeld: de maandelijkse belasting op het privégebruik van een bedrijfswagen BMW X1 diesel zou stijgen van 269 euro in 2023 naar 277 euro in 2024. Zonder de aanpassing zou dat 319 euro worden. Voor elektrische wagens en hybrides heeft de aanpassing geen gevolgen. Dat alles zou de begroting 3,6 miljoen kosten.

Fiets en trein

Ecolo en Groen wilden het akkoord voor de fossiele bedrijfswagens alleen goedkeuren als er ook voordelen kwamen voor het natuurvriendelijkere woon-werkverkeer. Er werd nu beslist om het jaarplafond voor de fietsvergoeding op te trekken van 2500 naar 3500 euro. Dat betekent dat de regeling voor de fietskilometervergoeding die op 1 januari 2024 was ingegaan al opnieuw wordt gewijzigd. Die maatregel zou tussen de 400.000 en 500.000 euro kosten.

Daarnaast wordt met de trein naar het werk gaan wat goedkoper. De prijsverhoging van de treinabonnementen wegens de indexering wordt door de overheid gedeeltelijk vergoed. De federale overheid betaalt 7,5 procent van de prijs van het treinabonnement, als de werkgever zijn bijdrage verhoogt tot 71,8 procent van de prijs van het treinabonnement. De kostprijs voor de begroting van deze maatregel wordt op 5 miljoen geraamd.

Fraude

Ook de socialisten en liberalen weigerden lange tijd het voorstel van Van Peteghem voor lagere belasting van de fossiele bedrijfswagens goed te keuren. Zij koppelden er dossiers aan die helemaal niets met het woon-werkverkeer te maken hebben.

Om de liberalen over de streep te trekken moest Van Peteghem zijn actieplan tegen fiscale fraude inslikken. Hij ziet af van de verruiming van de antimisbruikbepaling, waarmee de fiscus kon optreden tegen bedrijven en natuurlijke personen die misbruik maken van gunstregimes of fiscale voordelen. De regering-De Croo had bij haar start de ambitie uitgesproken om tegen 2024 1 miljard euro extra uit fraudebestrijding op te halen. Wat daarvan zal komen, is onduidelijk.

De socialisten eisten maatregelen tegen sociale fraude. De regering zal nu met de sociale partners in de bouw- en de verhuissector en in de vleesindustrie overleg plegen over de strijd tegen sociale dumping.

Zo krijgt elke regeringspartij op iets meer dan vier maanden voor de verkiezingen haar eigen trofeetje. Aan het fundamentele probleem werd echter door de regering-De Croo niets gedaan. Want de bedrijfswagens zijn in ons land zo succesrijk omdat de lasten op arbeid zo hoog liggen. En de regering-De Croo is er niet in geslaagd om een fiscale hervorming door te voeren, met een verlaging van de lasten op arbeid, ook al zeggen alle partijen dat werken meer moet lonen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content