5 euro per maand: DIGI verleidt Belgische consument met spotgoedkoop mobiel abonnement
Onbeperkt bellen en 15 gigabyte aan mobiele data voor amper 5 euro per maand: de nieuwe speler DIGI breekt de Belgische telecommarkt open. ‘Dit zijn prijzen die tot gisteren nog ondenkbaar waren in ons land’, zegt journalist Pieterjan Van Leemputten van DataNews.
Behalve Proximus, Orange en Telenet is voortaan ook een vierde telecomspeler actief in België. ‘Betaalbare telecom. Eindelijk’ is de slogan waarmee DIGI uitpakt. Woensdagavond maakte het bedrijf zijn aanbod bekend – en meteen reageerde de Belgische telecommarkt. Hoe betrouwbaar is DIGI, en hoe interessant is het om over te schakelen? Knack vroeg het aan Pieterjan Van Leemputten van DataNews.
Wat moeten we weten over DIGI, de nieuwe telecomspeler in België?
Pieter-Jan Van Leemputten: DIGI is een joint venture tussen het Belgische bedrijf Citymesh en de Roemeense Digi Group. Bij het grote publiek doen die namen misschien niet meteen een belletje rinkelen, maar voor alle duidelijkheid: het gaat niet om nieuwkomers die onbezonnen in een avontuur springen. Het zijn géén charlatans of cowboys. Beide spelers hebben vanuit hun eigen expertise al heel wat ervaring. Digi Group is onder meer in Italië, Spanje en Portugal actief. Citymesh, een zusterbedrijf van de Limburgse IT-specialist Cegeka, werkt al langer in de nichemarkt van wifinetwerken voor campussen, lijnbussen en trams.
Is de komst van DIGI naar België goed nieuws?
Van Leemputten: Niet voor de aandeelhouders van Proximus. (lacht) Maar voor de Belgische consument is DIGI goed nieuws, want ze werpen zich op als sterke prijsbreker. Gisteren was het moment van de waarheid. En inderdaad: DIGI duikt met zijn prijzen zeer stevig onder de drie grote operatoren.
Concreet biedt DIGI voor 5 euro per maand onbeperkt bellen en sms’en aan plus 15 gigabyte aan mobiele data.
Van Leemputten: Zelfs in vergelijking met de budgetmerken Mobile Vikings en Scarlet (Proximus) en hey! (Orange) biedt DIGI vergelijkbare of lagere tarieven aan. Amper tien uur nadat DIGI woensdagavond zijn prijzen had bekendgemaakt, reageerde Orange al met de melding dat de tarieven van hey! worden verlaagd. Dat vind ik schitterend. Hey! biedt nu 50 gigabyte per maand aan voor 14 euro. Dat zijn prijzen die tot gistermiddag haast ondenkbaar waren op de Belgische markt. Ineens kan het dus wél goedkoper. Benieuwd of de andere operatoren ook met nieuwe deals of promoties komen.
‘Zit je bij Proximus, Orange of Telenet, dan kun je voor mobiel internet makkelijk een derde tot zelfs de helft besparen.’
Journalist Pieterjan Van Leemputten
Is DIGI de Ryanair van de telecom?
Van Leemputten: DIGI zet net als Ryanair in op lage kosten. Maar ik associeer Ryanair toch ook wel met verborgen kosten – en op dat vlak gaat de vergelijking niet op. DIGI is een legitieme Belgische speler. Ik zie geen reden om hen scheef te bekijken, al zitten er ook wel enkele addertjes onder het gras. DIGI heeft nu vijf jaar de tijd om een eigen 5G-netwerk uit te bouwen. Tot dan mogen zij het Proximus-netwerk gebruiken, maar enkel voor 4G. Met andere woorden: je zult niet de hoogste snelheden halen. Maar om wat filmpjes op je gsm te bekijken, zul je het verschil niet merken.
Hoe slaagt DIGI erin zulke lage tarieven te bieden? Betalen we schromelijk te veel voor de andere aanbieders?
Van Leemputten: DIGI beweert van wel. Er zit inderdaad wel wat marge op de meeste abonnementen. Dat is niet illegaal, hè. Telecom blijft een sector gekenmerkt door heel hoge investeringen die je vervolgens zo goed mogelijk probeert terug te verdienen. Dat is misschien ook de reden waarom DIGI vandaag enkel een basisaanbod heeft. Het werpt zich bijvoorbeeld nog niet op de zakelijke markt.
Een telecombedrijf is als een olietanker. Het duurt even voor die op gang is gekomen. DIGI is nog geen mature speler en zal dat het komende jaar, twee jaar nog niet zijn. Door zijn prijs laag te houden, heeft het natuurlijk kleinere marges. Maar als het lukt om agressief marktaandeel af te snoepen, dan komt er een cashflow op gang en kan DIGI gaan nadenken over andere zakelijke diensten.
Hoeveel kan de gemiddelde Belg uitsparen door over te schakelen naar DIGI?
Van Leemputten: Dat hangt natuurlijk af van het abonnement dat je momenteel hebt. Zit je bij Proximus, Orange of Telenet, dan kun je voor mobiel internet makkelijk een derde tot zelfs de helft besparen. Maar opgelet: DIGI heeft nog géén tv-aanbod. Ook hun vaste internet is voorlopig enkel in Kuregem voorhanden.
Sowieso kan ik iedereen aanraden om eens te surfen naar bestetarief.be, de prijzenvergelijker van het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie (BIPT). Daar zie je bijvoorbeeld ook de tarieven van virtuele operatoren.
Verwacht u dat Belgen massaal zullen overschakelen?
Van Leemputten: Deels wel. DIGI mikt naar eigen zeggen op een marktaandeel van 10 tot 30 procent. Als DIGI inzet op stevige marketingacties, dan lijkt 10 procent me zeker haalbaar.
De Belgische consument is over het algemeen wel conservatief. Dat zag je de voorbije 20 jaar ook al met de energiemarkt. Het heeft lang geduurd vooraleer mensen van leverancier veranderden. Ook hier verwacht ik dat mensen wel gaan overstappen, zij het geleidelijk aan. Ik verwacht dus geen stormloop, maar DIGI zal wel stevig knabbelen aan het marktaandeel van de bestaande operatoren.
‘De Belgische consument is conservatief. Ik verwacht geen stormloop, maar DIGI zal wel stevig knabbelen aan het marktaandeel van de bestaande operatoren.’
Journalist Pieterjan Van Leemputten
Kan het Belgische avontuur van DIGI ook mislukken?
Van Leemputten: Uiteraard, het is en blijft ondernemen. 4000 zendmasten plaatsen in vijf jaar, dat is een enorme investering. Als de klant niet toehapt, het netwerk niet naar behoren presteert of andere obstakels opduiken, bestaat het risico dat de operator dat niet overleeft. Maar voor hetzelfde geld floreert DIGI wel. De Belgische telecommarkt is altijd al ietsje duurder geweest dan die van de buurlanden. Dat is waarom politici ook argumenteerden dat er een vierde speler bij moest komen, om de prijzen open te breken.
Al in 2018 ijverde toenmalig minister van Telecom Alexander De Croo (Open VLD) voor een vierde speler. Waarom heeft dat nog zes jaar aangesleept?
Van Leemputten: De politiek heeft lang gebakkeleid over de herverdeling van de inkomsten uit de telecom-markt. ‘Mobiel internet dient om filmpjes te sturen, valt dus onder het beleidsdomein media en dus moeten de inkomsten naar Vlaanderen gaan’, was bijvoorbeeld een van de argumenten. In juni 2022 is de vierde licentie dan eindelijk toegekend.
Het aandeel van Proximus verloor vandaag 7,56 procent.
Van Leemputten: Het aandeel van Proximus is momenteel historisch laag, maar dat heeft meerdere redenen. Proximus is volop aan het investeren in glasvezel en heeft nog maar net zijn 5G-netwerk uitgerold. Natuurlijk is het logisch dat andere spelers klappen krijgen wanneer er een nieuwe bij komt in een markt van 11 miljoen Belgen. Wie het meest gaat afzien, zal nog moeten blijken. In ieder geval hebben Proximus, Orange en Telenet wel op de komst van DIGI geanticipeerd met hun B-merken, zoals Mobile Vikings en Scarlet. Plus: het zou me niet verbazen dat de prijsstijgingen van de afgelopen jaren nu worden gepauzeerd. Dit lijkt me niet het moment voor telecomoperatoren om aan te kondigen dat hun abonnementen plots 2 euro duurder worden.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier