Belg wil wel duurzaam consumeren, maar geeft voorkeur aan goedkoopste product
Het overgrote deel van de Belgische consumenten zegt duurzaam te willen consumeren, maar uiteindelijk is het meestal toch de prijs die de doorslag geeft bij de keuze voor een product. De overheid moet die paradox doorbreken, luidt het.
Uit een onderzoek van Fairtrade Belgium blijkt dat 81 procent van de Belgen zichzelf als een bewuste consument ziet. Maar in de praktijk laat 79 procent zich toch door de prijs leiden, zo toont datzelfde onderzoek aan.
Goedkoopste
‘De Belg wil in de eerste plaats het goedkoopste product, ook als het ten koste gaat van duurzaamheid’, zegt CEO Lily Deforce van FairTrade Belgium. Zo kiest 58 procent ronduit voor de goedkoopste supermarkt om zijn aankopen te doen, ongeacht het duurzame karakter van de aangeboden producten.
Ook de andere resultaten in het onderzoek tonen aan dat de prijs een belangrijke belemmering vormt voor duurzaam consumeren. Zeventig procent geeft bijvoorbeeld aan wel meer fairtrade te willen kopen als de prijs ervan daalt.
Verantwoordelijk
Om de paradox tussen goede intenties van de consument en het uiteindelijke koopgedrag te doorbreken, kijkt de Belg in de eerste plaats naar de overheid. Zo vindt 63 procent van de ondervraagden dat de overheid striktere regels moet opleggen aan de leveranciers. Daarnaast zegt 62 procent dat de supermarkten meer inspanningen moeten leveren om duurzame producten te promoten.
Slechts 49 procent van de Belgen geeft aan zelf meer aandacht te willen besteden aan het eerlijke of milieu-aspect van het aangekochte product. ‘De Belgische consument wil wel duurzaamheid, maar legt de verantwoordelijkheid ervoor ergens anders’, aldus Deforce. (Belga/KVDA)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier