Zoute Grand Prix als Tomorrowland
Knokke wil uitgroeien tot een Tomorrowland op wielen.
Het voortbestaan van dit auto-evenement met ruim 400.000 bezoekers was een tijdlang onzeker. Door de put van de coronapandemie en een beleid waar meer geld werd uitgegeven dan binnenkwam. Om te vermijden dat na Knokke Hippique ook de Zoute GP zou verdwijnen, werd Marc Coucke aangetrokken om samen met Jan Peeters van CIM Capital een financieel plan uit te tekenen.
Door het (tijdelijk) wegvallen van het Brussels autosalon kreeg het paviljoen met nieuwe modellen de wind in de zeilen. Met Koen Van Hout als nieuwe CEO lijkt het erg waarschijnlijk dat de Zoute GP een rol van premium autosalon nog explicieter wil spelen. ‘Ik wil het aanbod nieuwe wagens nog exclusiever. De contacten hier zijn een stuk waardevoller dan die op het salon van Brussel omdat hier meer kapitaalkrachtige kopers komen’, stelt Van Hout. ‘We gaan ook de car boulevard, buiten de tent, verder uitbouwen en daar zijn minder exotische producten te zien. We willen zowel exclusiever als inclusiever worden. Dat betekent dat ook niet-betalende liefhebbers kunnen genieten’.
Ook Annick Van Cauwenberghe, woordvoerster van Jaguar Land Rover, vindt de plannen erg interessant. ‘Wij kunnen hier niet wegblijven omdat Knokke pal in onze doelgroep zit. Deelnemen blijft wel prijzig en een meer internationale uitstraling zou handig zijn. Gezien het prijskaartje is het niet denkbeeldig dat we keuzes moeten maken en misschien niet in Brussel staan’.
Dat is vooral slecht nieuws voor het (aangekondigde) autosalon van Brussel dat topmerken broodnodig heeft om het grote publiek te trekken. Bezoekers komen naar de Heizel om zich te vergapen aan topproducten en mogelijk te kopen bij een budgetmerk. Maar een salon met enkel Dacia’s, Citroëns en Skoda’s spreekt veel minder tot de verbeelding…
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier