‘Zero-emissiewagen is niet langer doelstelling, maar wordt kwestie van overleven’
Het milieuschandaal met de sjoemelsoftware bij de Duitse autobouwer Volkswagen heeft voor een belangrijk kentering gezorgd in de automobielsector, zegt voorzitter Thierry van Kan van autofederatie Febiac.
Van Kan zei dat tijdens de officiële opening van het Autosalon van Brussel door prins Laurent. Ook heel wat politici tekenden present.
Volgens de Febiac-voorzitter is de zero-emissiewagen niet langer een doelstelling of een goede intentie op de lange baan; hij wordt eenvoudigweg een kwestie van overleven, en daarbij ook en vooral een formidabele opportuniteit voor dynamisering van de markt.
‘We zijn optimistisch, maar niet naïef’, aldus Van Kan. ‘Men moet immers goed beseffen dat zo’n omwenteling een ongelooflijke transitie en coördinatie vraagt tussen politiek, industrie en burgers.’
Aan de politieke wereld vraagt de Febiac-voorzitter dat ‘juiste, maar ook geconcerteerde normen’ opgelegd zouden worden aan de industrie, alsook een ‘acceptabele minimale tijdspanne’ zodat de industrie zich aan die normen kan aanpassen.
Voor de auto-industrie betekent dit volgens van Kan dat enorme investeringen in onderzoek en ontwikkeling voortgezet moeten worden. ‘Nu reeds is onze industrie koploper in R&D, met in Europa alleen al 20 miljard euro aan investeringen per jaar. Veiligheid, totale emissiereductie en connectiviteit worden de echte thema’s’, klinkt het.
Dat laatste thema, connectiviteit, is overigens het hoofdthema van deze editie van het Brusselse autosalon. (Belga/KVDA)
Autosalon van Brussel 2016
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier