We kopen meer tweedehands 

De tweedehandsmarkt herleeft dankzij een regelmatige aanvoer van recente modellen.
Gert Verhoeven

In mei steeg de verkoop van tweedehandswagens. Privégebruikers kiezen vaker voor een jonge occasie en de vlotte aanvoer van afgeschreven salariswagens voeden deze markt.

De automarkt stabiliseert zich na een erg turbulente periode. De nieuwverkoop daalde de voorbije maand (-5,9 %) maar blijft op een redelijk niveau. Dat komt omdat veel merken momenteel mooie promoties aanbieden ook om hun stocks te liquideren. Door de nieuwe rijhulpmiddelen die straks verplicht worden (onder andere het ISA-systeem, de pieper die de automobilist waarschuwt bij het overschrijden van de maximumsnelheid) verkopen die merken nu modellen die niet over deze technologie beschikken.

Op langere termijn zal de prijs van nieuwe auto’s stijgen omdat extra technologie nu eenmaal een prijs heeft. Daarbij komt dat de premie voor elektrische auto’s de verkoop van EV’s omhoog stuwt. Zoals de kaarten vandaag liggen stopt deze incentive per 1 januari.

Vlaanderen

Ondertussen doet vooral de tweedehandsmarkt het erg goed en de motor hierachter is vooral de leasingmarkt in de vorm van salariswagens. Omdat dit een stabiele sector is, komen er veel jonge tweedehandswagens op de markt die gretig afnemers vinden bij particuliere kopers. Het gros van deze voertuigen wordt nog aangedreven door een klassieke verbrandingsmotor die in de gunst ligt van de privéconsument.

Er komen nu ook meer gebruikte EV’s op de markt. De prijs voor deze elektrische modellen ligt evenwel beduidend lager dan wat initieel werd gedacht. Opvallend is dat elektrische wagens, zowel nieuw als tweedehands, vooral een Vlaamse aangelegenheid blijven. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content