Wat is het geheim achter het succes van Suzuki?
Nieuwe Suzuki-modellen zijn zelden voorpaginanieuws. De Japanse constructeur heeft zijn handelsmerk gemaakt van lichte, betaalbare en betrouwbare modellen die goedkoop in onderhoud zijn en weinig verbruiken. Voor de media te weinig sensationeel om daar groot mee uit te pakken. De prijsbewuste consument weet beter.
Niemand ligt er wakker van maar weet dat 115 jaar geleden Michio Suzuki en zijn schoonzoon Shunzo Suzuki besloten om weefgetouwen en wapens te gaan fabriceren. In Japan is het gebruikelijk dat de schoonzoon de familienaam van zijn vrouw aanneemt.
Gemotoriseerde vierwielers
In 1937 produceerde Suzuki zijn eerste gemotoriseerde vierwieler op basis van de Austin Seven. Het duurde tot 1955 vooraleer de Suzuki Suzulight, een tweedeurs stadsauto van eigen makelij met een dwarsgeplaatste 2-cilinder tweetaktmotor en voorwielaandrijving, op de markt kwam. Dat de nieuwkomer opvallend veel gelijkenis vertoonde met de Duitse DKW Junior was voor de Japanse klanten geen issue. In 1962 volgde met de Suzuki Fronte een vierdeurs sedanversie die vanaf In1967 op de achterwielen werd aangedreven.
Liefde van korte duur
In 1981 verwierf General Motors een belang van 5 procent in Suzuki en breidde dat vervolgens uit tot iets meer dan 20 procent. In de nasleep van de bankencrisis raakte de Amerikaanse autoreus in financiële moeilijkheden en verkocht in 2009 zijn aandelen.
Voor Volkswagen het sein om 20 procent van de Suzuki-aandelen te verwerven en via zijn Japanse partner toegang te krijgen tot de grote Indiase markt. De samenwerking was echter geen lang leven beschoren, na twee jaar scheidden hun wegen. In 2018 trok Suzuki zich terug uit China om zich voluit te concentreren op de Indiase markt die inmiddels voor bijna de helft in handen is van de Japanse constructeur.
Suzuki heeft een patent op compacte, betrouwbare en betaalbare auto’s. Het produceert jaarlijks ruim 3,2 miljoen voertuigen en staat op de achtste plaats op de wereldranglijst van best verkopende automerken – 1,8 miljoen voertuigen zijn bestemd voor de Indiase markt. Suzuki verkoopt dus meer voertuigen dan de Europese merken afzonderlijk en coöpereert sinds enkele jaren met Toyota nadat het eerder ook met Mazda en Nissan heeft samengewerkt.
Wat maakt Suzuki zo succesvol
2023 was wereldwijd het meest succesvolle jaar voor Suzuki ondanks de moeilijke geopolitieke situatie. De productie steeg tot 3.265.203 voertuigen, twee op de drie rollen buiten Japan van de band. In het geval van de Swift gebeurt dat in de Hongaarse Suzuki-fabriek van Esztergom.
Ook in ons land gaat het Suzuki voor de wind. Tegenover dezelfde periode vorig jaar steeg de verkoop in een afkalvende markt met ruim 20 procent. Nieuwsgierig naar het geheim achter het succes van Suzuki gingen wij te rade bij CEO Olivier Fontaine. ‘Ik denk niet dat wij over een geheim kunnen spreken. Suzuki staat erom bekend dat het gezinswagens bouwt die minder zwaar zijn dan de concurrenten en daardoor minder verbruiken. Weegt een Suzuki voor de Europese markt gemiddeld 1.204 kilogram bedraagt het gemiddeld gewicht van vergelijkbare modellen van onze collega’s 1.525 kilogram. Dat extra gewicht kost extra brandstof en veroorzaakt een hogere uitstoot tijdens het rijden maar ook tijdens het productieproces. Suzuki is dus in beide domeinen milieuvriendelijker dan zijn concurrenten en onze klanten weten dat onderhand.’
7 jaar fabriekswaarborg
‘Zij weten ook dat hun Suzuki uitermate betrouwbaar en goedkoop in onderhoud is. Dat resulteert in een zeer grote klantentrouw en hoge tevredenheidsscore. Eens Suzuki, altijd Suzuki! Dat laatste heeft er ook mee te maken dat wij over een geografisch goed uitgebouwd en stabiel dealernetwerk beschikken van familiale bedrijven waar klanten geen nummer zijn maar vrienden des huizes bij wijze van spreken die ook buiten de werkuren worden geholpen. Niets geeft klanten meer vertrouwen dan een uitgebreide waarborg, welnu bij Suzuki bedraagt die 7 jaar tegenover 2 à 3 jaar bij de Europese merken. Suzuki is bovendien het enige automerk dat voor al zijn modellen een 4×4-versie aanbiedt. Vierwielaandrijving maakt deel uit van het DNA van het merk en verklaart waarom Suzuki in de Alpenlanden en Wallonië zeer sterk staat.’
Elektrische trein gemist
Suzuki heeft vorige week zijn eerste volledig elektrisch aangedreven model voorgesteld. Heeft Suzuki de elektrische trein gemist en zo ja, kan het de opgelopen achterstand nog inhalen?
Olivier Fontaine: ‘Als onafhankelijk merk kan je niet profiteren van de synergiën binnen een grote fusiegroep en moet je keuzes maken. Het is onmogelijk om altijd en overal de eerste en de beste te zijn. Dat verklaart waarom wij inzake elektrische aandrijving geen pioniersrol spelen. Suzuki werkt samen met Toyota aan een ambitieus elektrificatieproject waarvan de nieuwe e Vitara het eerste product is. Elektrische aandrijving helpt de klimaatverandering af te remmen en is daarom ook voor Suzuki een prioriteit. Zonder e-aanbod kan je ook geen rol van betekenis spelen op de bedrijfswagenmarkt die in ons land bepalend is voor de globale omzet en het marktaandeel van een merk.’
‘De vraag naar e-mobielen zal blijven stijgen maar de verkoop verloopt trager dan gepland, niet omwille van achterstand op het vlak van technologie maar door de politiek. De Vlaamse aanmoedigingspremie heeft de e-verkoop fors doen stijgen maar nu die wordt afgeschaft zal die wellicht opnieuw fors dalen. Marktonderzoek leert dat fiscale voordelen nog altijd de belangrijkste reden zijn om een elektrische auto te kopen. Ik maak me geen zorgen, voor ons komt de nieuwe e Vitara just in time en zal onze marktsituatie nog versterken, meer specifiek op de bedrijfswagenmarkt. Het is nog te vroeg om precieze prijzen bekend te maken. Wat ik wel kan zeggen is dat de e Vitara tegen een zeer concurrentiële prijs zal worden aangeboden, zoals al onze modellen. Suzuki is het enige merk dat de handschoen durft op te nemen tegen Dacia. De goedkoopste Swift kost vandaag 18.549 euro en geniet van 7 jaar fabriekswaarborg. Vind mij een interessanter aanbod.’
Beter laat dan nooit .
Nieuwkomer e Vitara is een gezamenlijk project van Suzuki en Toyota met die kanttekening dat enkel het platform samen is ontwikkeld en dat alle andere componenten het werk zijn van Suzuki-medewerkers. De e Vitara zal leverbaar zijn in drie vermogensversies (144, 174 en 184 pk) met een maximumkoppel van 300 Nm, elektrische vierwielaandrijving is een optie. In zijn krachtigste versie wordt de e Vitara aangedreven door twee elektromotoren. Een zogenaamde Trial-modus maakt hem ook geschikt voor een uitstapje in de natuur.
Met een lengte van 4,27 meter en een wielbasis van 2,70 meter is de nieuwkomer compact van buiten en ruim van binnen. Het is wachten op de resultaten van een roadtest in de loop van volgend jaar om een definitief oordeel te kunnen vellen over zijn rijcomfort, prestaties en verbruik.
Over de andere modellen kunnen wij dat wel doen en ons oordeel valt positief uit voor zowel de speelse Swift als voor de sympathieke Vitara en zelfbewuste S-Cross. Die laatste is niet toevallig de best verkopende Suzuki, een ietwat miskend model dat veel waar voor zijn geld biedt en modern oogt. De Vitara blijft dé eyecatcher maar heeft in de S-Cross een sterke concurrent gekregen.
De Suzuki A-Cross en Swace zijn ontwikkeld door Toyota en rollen ook in een Toyota-fabriek van de band. Zij zijn bedoeld om trouwe klanten aan boord te houden die op zoek zijn naar een auto uit het hogere prijssegment en per se hun Suzuki-dealer te vriend willen houden.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier