Waarom BMW, Audi en Mercedes-Benz ondanks de crisis verkooprecords boeken
Crisis in de autosector? Niet voor de luxemerken. De Duitse constructeurs BMW, Audi en Mercedes-Benz hebben in 2013 weer alledrie verkooprecords geboekt. Hetzelfde geldt voor het nog exclusievere Porsche en Bentley. De verklaring is eenvoudig: hun ongelofelijke succes in Azië en Amerika. ‘En die hausse zal nog enkele jaren duren,’ zegt Urbain Vandormael.
Na zijn concurrenten Audi en Mercedes-Benz kwam ook BMW begin januari met recordcijfers voor het jaar 2013. Het bedrijf uit München blijft daardoor ’s werelds grootste luxeautobouwer.
Recordcijfers waren er ook voor Porsche en Ferrari. Zelfs Bentley, een van de meest exclusieve merken, verkocht nooit meer wagens dan in 2013. Het voorbije jaar was bovendien het vierde op een rij waarin de verkoop van het Britse merk een tweecijferige groei kent.
China boven Duitsland
De verklaring voor de opmerkelijke cijfers is het ongelofelijke succes van deze merken in groeimarkten in Azië en Amerika. Aan het woord is Knack-medewerker Urbain Vandormael, die de autosector op de voet volgt en daar wekelijks over blogt op onze website. ‘In Europa gaan Audi, BMW en Mercedes-Benz er amper op vooruit of zelfs achteruit, maar vooral in China en de Verenigde Staten winnen ze veel. China is in volle expansie en de Duitse merken staan daar heel sterk. Audi bijvoorbeeld verkoopt nu al meer wagens in China dan in Duitsland.’
Bovendien hebben de merken het voordeel dat ze daar geen kortingen moeten geven. Vandormael: ‘De dealers in China kunnen de vraag amper volgen, terwijl ze in Europa hun wagens aan dumpingprijzen moeten verkopen’.
Mexico
De kans is volgens Vandormael dan ook groot dat de drie concurrenten aan het einde van dit jaar met nieuwe recordcijfers komen. ‘Die hausse zal zeker nog een paar jaar duren.’
Vandormael verwijst ook naar de recordinvestering die Audi heeft aangekondigd. De komende vijf jaar gaat het merk met de vier ringen, dat tegen 2020 BMW van de troon wil stoten, maar liefst 22 miljard euro investeren in nieuwe modellen, innovatie en de uitbreiding van het wereldwijde productienetwerk. Een deel van de investering gaat naar een fabriek die Audi bouwt in het Mexicaanse San José Chiapa. Daar zullen meer dan duizend werknemers aangeworven worden en moet tegen 2016 de Q5 van de band rollen.
Het autosalon van Brussel
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier