Volvo lanceert nieuwe EX90 en XC90

Alain De Jong

Het Zweedse merk neemt dan toch geen afscheid van de verbrandingsmotor. Dat blijkt uit de lancering van de EX90 en de XC90.

De elektrificatie van de automerken verloopt met horten en stoten. Terwijl enkele jaren geleden een versnelde elektrische transitie werd aangekondigd, draaien verscheidene constructeurs de klok nu weer terug. Zij brengen langer dan gepland modellen uit met een thermische aandrijving.

Zo ook Volvo dat als een van de eerste merken had verkondigd na 2030 alleen nog elektrische wagens te bouwen. Nu zijn die plannen weer bijgestuurd. CEO Jim Rowan zei bij de voorstelling van de nieuwe EX90 en XC90 dat ‘het publiek voor de overgang naar elektrisch rijden gewoon meer tijd nodig heeft’.

Tweeling

Deze tweeling van ruime SUV’s heeft een volledig elektrische aandrijving op de EX90 en een hybride aandrijving op de XC90 die dus nog in het gamma blijft. De eerste variant komt met een flinke vertraging eindelijk op de markt. Daar kan je kiezen tussen een versie met single motor met een rijbereik van 580 km of de dual motor die tot 619 km ver geraakt. Een snelle laadbeurt om 170 km rijbereik te winnen, haal je in 10 minuten.

De vorige generatie van de XC90 kwam in 2015 op de markt. Er zijn bijna één miljoen exemplaren van verkocht. Daar is er keuze uit twee motorisaties: de B5 AWD milde hybride met 250 pk en de T8 AWD plug-inhybride van 455 pk met een 18,8 kWh batterij voor 70 km zuiver elektrisch rijden. Deze SUV kreeg een flinke upgrade die hem nieuwe lichtblokken, een bredere grille en een andere voorbumper oplevert. In het interieur valt het nieuwe verticale aanraakscherm van 11,2” op. Dat bedient het nieuwe infotainmentsysteem en is hetzelfde als in de EX90.

In België kost de nieuwe Volvo XC90 B5 minstens 81.990 euro en de T8 93.990 euro. De eerste leveringen zijn tegen het jaareinde gepland.

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content