Volkswagen bouwt zijn sterkste break

Gert Verhoeven

Nauwelijks enkele maanden na de introductie van de ID.7 Tourer komt Volkswagen met een erg potente GTX-versie. De ruime, elektrisch aangedreven break krijgt een vermogen van 340 pk.  

Met het GTX-logo hoopt het elektrische merk ID. om de GTI-revolutie uit de jaren tachtig nog eens over te doen. Het is immers de bedoeling dat er een GTX-telg komt op basis van alle bestaande ID.-modellen (ID.3 en ID.4) met inbegrip van de ID. Buzz. Deze versies komen ongeveer gelijktijdig met de ID.7 GTX op de markt. De ID.7 Tourer biedt een riant bemeten interieur en heeft een koffer die 605 liter slikt. Met neergeklapte achterbank stijgt het laadvolume tot liefst 1.744 liter.

Grotere batterij

De GTX-versie van de ID.7 Tourer kiest voor een dubbele aandrijving met een motor op de vooras en eentje op de achteras. Dat zorgt voor (4Motion-)vierwielaandrijving zodat het enorme potentieel ook op een efficiënte manier op het asfalt geraakt. Dankzij die vierwielaandrijving mag deze GTX ook een aanhangwagen tot 1,4 ton slepen.  

De sterkste motor (210 kW) bedient de achteras en de vooras wordt aangedreven door een elektromotor van 80 kW. Stroom komt van een batterij met een (netto)capaciteit van 86 kWh. De batterij verwerkt een laadvermogen tot 200 kW waardoor je ze op een half uur tot 80 % kan bijladen. Dit model bestellen, kan vanaf de lente. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content