Vespa bouwt krachtige GTS
Op het Italiaanse motorensalon, de Eicma, toont Vespa de nieuwe versie van de GTS 300. Die krijgt naast een gloednieuwe verbrandingsmotor ook extra elektronica.
De Italiaanse scooterfabrikant onder de vleugels van de Piaggio-groep komt met een gloednieuw topmodel voor het gamma scooters. De nieuwe GTS 310 vervangt de GTS 300 en krijgt een totaal nieuwe motor. Die voldoet aan de Euro5+ emissienorm. Het ééncilinder motorblok werd grondig onderhanden genomen. Vespa beweert dat ruim 70 % van de onderdelen nieuw zijn. De cilinderinhoud steeg van 278 naar 310 cc. Zo levert het blok voortaan 25 pk, waardoor dit de meest krachtige Vespa ooit wordt.
Belangrijker is dat tegelijk het comfort stijgt. De motor draait met minder trillingen, is stiller, biedt meer trekkracht bij lage toerentallen, wordt ook zuiniger en heeft een schonere emissie. Het is opvallend dat een belangrijke scooterproducent toch fors investeert in een nieuwe verbrandingsmotor. Hoewel Vespa met de Elettrica al een 100 % elektrisch model in zijn aanbod heeft. Het is interessant om te zien dat de R&D-inspanningen niet uitsluitend naar elektromobiliteit gaan.
Connectiviteit
Los van de nieuwe motor blijft het stalen koetswerk (wat de scooter voldoende stijf maakt) behouden. Wel komt er een nieuw ABS-remsysteem en een ASR-tractiecontrole. Qua connectiviteit blijft de scooter niet achter dankzij het MIA-connectiviteitssysteem. Via deze interface kan je je smartphone integreren en worden berichten van de telefoon op het digitale dashboard geprojecteerd.
Als accessoire biedt de constructeur een topkoffer in de koetswerkkleur. Verder is er een grote bagageruimte onder het zadel waar je ook een helm kwijt kan. Tot slot biedt Vespa voortaan verwarmde handvaten en zelfs een verwarmd zadel. Prijzen volgen later. Het ziet er naar uit dat de nieuwe versie duurder zal worden dan de huidige GTS 300 die bijna 7.000 euro kost.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier