Vernieuwde Taycan GTS met meer vermogen
Het Duitse sportwagenmerk gaf zijn elektrische berline een update. Daarvan profiteert uiteraard ook de sportieve GTS.
De volledig elektrische Porsche Taycan kwam in 2019 op de markt en kent naast de berline ook een Sport Turismo of breakvariant. Intussen is dit model toe aan zijn eerste grote update. Daarbij worden zowel het design, de uitrusting als de technologie naar een hoger niveau getild. Naar goede gewoonte voert Porsche zo’n aanpassing geleidelijk uit, variant per variant.
Nu is het de beurt aan de sportieve Taycan GTS. Die volgt in het zog van de hyperpotente Taycan Turbo GT. De Turbo is goed voor maar liefst 1.108 pk in Attack Mode en kost meer dan 250.000 euro. De Taycan GTS houdt het op elk vlak bescheidener, is nog altijd een kanjer van een elektrische sportwagen en geldt als referentie in zijn klasse.
Sprinter
De Taycan GTS herken je aan zijn sportievere uitrusting en de designdetails die in het zwart zijn uitgevoerd. Tegelijk wint deze variant aan vermogen en produceert nu 600 pk. Dat kan met de functie push-to-pass zelfs tijdelijk oplopen tot 700 pk. Deze elektrische Porsche gaat er dus als een speer van door. De sprint van 0 naar 100 km/u lukt in 3,3 seconden, terwijl de kaap van 200 km/u na amper 10,4 seconden wordt bereikt. Dat is aanzienlijk sneller dan de vorige generatie.
Dankzij een upgrade van het batterijpakket kan je nu 628 kilometer met een lading rijden. Dat betekent 120 kilometer meer dan voorheen. Snelladen kan aan 320 kW, zodat de accu weer in 18 minuten van 10 tot 80 procent gevuld raakt.
De Taycan GTS gebruikt een dynamisch PASM-onderstel met luchtvering en PTV Plus (Porsche Torque Vectoring), waar een meesturende achteras of de Porsche Active Ride-ophanging optioneel aan kunnen worden toegevoegd. De eerste exemplaren komen er aan in het voorjaar van 2025. De berline zal voor 151.700 euro van eigenaar veranderen. De Sport Turismo moet 900 euro meer kosten.
1/5
2/5
3/5
4/5
5/5
1/5
2/5
3/5
4/5
5/5
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier