Vernieuwde Porsche 911 is hybride

Alain De Jong

Ook de klassieke sportwagen bij uitstek van Porsche krijgt een elektrische ondersteuning, maar dan om vooral efficiënter en sterker te presteren.

Porsche heeft lang de boot kunnen afhouden maar nu gaat ook de iconische 911 elektrisch. Dat was noodzakelijk om aan de strengere emissie-eisen te voldoen van de nieuwe Euro 7-norm. De hybride aandrijving wordt geïntroduceerd op de 911 GTS T-Hybrid. Het gaat om een mild hybride met een elektrische turbo en een elektrische hulpmotor.

De nieuwe hybride aandrijflijn produceert 541 pk en 610 Nm en levert ook een directere respons op het gaspedaal. Dit concept komt dus zeker de efficiëntie en de prestaties ten goede aangezien de 911 GTS T-Hybrid op de Nordschleife van de Nürburging 8,7 seconden sneller is dan de versie zonder elektrische bijstand. Dat is ook deels te danken aan de standaard gestuurde achterwielophanging, de aangepaste dynamische chassiscontrole en de 10 millimeter lagere sportophanging.

Efficiëntie

Uiterlijk kreeg de Porsche 911 GTS T-Hybrid enkele aanpassingen mee met een functioneel doel. De meest opvallende is de nieuwe voorbumper met grotere luchtinlaten en actieve lamellen. Die worden geopend naargelang de belasting van de motor en weer gesloten om de luchtweerstand te verbeteren. Ook de actieve diffusors dragen bij tot meer neerwaartse druk en een beter rijgedrag van de 911 GTS T-Hybrid.

De Porsche 911 GTS T-Hybrid is vanaf deze zomer leverbaar voor 182.710 euro. De gewone 911 Carrera, die ook een update kreeg, verandert van eigenaar voor minstens 135.660 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content