Verkooprecord voor Ferrari

Alain De Jong

De Italiaanse sportwagens gingen vorig jaar als warme broodjes de deur uit en zorgden voor een recordwinst.

In tijden van economische crisis doet de toplaag van de bevolking vaak goede zaken en heeft dus veel geld te besteden. Bijvoorbeeld aan dure luxewagens. Daar profiteren ook de premiummerken van. Zo kende Ferrari in 2023 zijn beste jaar ooit. Vorig jaar werden er wereldwijd in totaal 13.663 auto’s geleverd. Dat is een toename met 442 stuks vergeleken met 2022. Daarmee ging de omzet van Ferrari met 17 procent omhoog tot 6 miljard euro en steeg de winst met 34 procent tot ruim 1,2 miljard euro.

Purosangue

Het steigerende paardje uit Maranello is dus populairder dan ooit. De 296 GTB en SF90 gingen vlot de deur uit, maar natuurlijk is het succes in grote mate te danken aan de lancering van de Purosangue SUV, waarmee Ferrari ook een ruimer doelpubliek aansprak. Het is een formule die eerder al door de andere premiummerken met succes werd toegepast om een breder publiek te bereiken en tegelijkertijd de omzet en de winst te verhogen. Denk maar aan de Porsche Cayenne, de Lamborghini Urus of de Bentley Bentayga.

Ferrari hoopt deze trend in 2024 verder te zetten. De orderboeken zijn al goed gevuld en het aanbod wordt verbreed met een allereerste volledig elektrisch model.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content