Verkoop elektrische auto’s daalt in Europa

De verkoop van elektrisch aangedreven auto's in Europa is flink gedaald, na het schrappen van overheidspremies.
Gert Verhoeven

Hoewel we volop in de transitie zitten van auto’s met verbrandingsmotoren naar emissieloze (elektrische) exemplaren zien we Europawijd de verkoop ervan teruglopen. De Belgische markt is vandaag een uitzondering op die trend.

Er is wat aan de hand met de verkoop van elektrische auto’s want volgens de Europese organisatie van autoconstructeurs ACEA taant de verkoop ervan op Europese bodem. De verkoop van nieuwe wagens is in mei met 3% gedaald, over de eerste vijf maanden van 2024 is er evenwel een stijging met 4,6%.

Opvallend is dat het marktaandeel van batterijgevoede auto’s met 12,5% achteruit. Het grote probleem van elektrisch aangedreven voertuigen blijft het prijskaartje. De voorbije maanden en jaren hebben verschillende landen incentives gegeven om die betaalbaarheid te optimaliseren in de vorm van premies maar die situatie is niet houdbaar in de huidige economische conjunctuur waar overheden ook het hoofd moeten bieden aan en budget moeten vrijmaken voor andere uitdagingen zoals defensie of hulp aan vluchtelingen om er maar enkele te benoemen.

Dat maakt dat een groot land als Duitsland eind vorig jaar de premie voor elektrische voertuigen heeft geschrapt. Door deze voertuigen ‘van het infuus te halen’ stortte de verkoop in en de gevolgen daarvan merken we vandaag in de cijfers die ACEA publiceert.

onsumenten kopen deze voertuigen dus pas wanneer de prijs daalt door premies of fiscale stimuli. Dat verklaart waarom de verkoop in België voorlopig wel standhoudt. Salariswagens worden vandaag quasi 1-op-1 vervangen door BEV’s en particulieren genieten een premie van €5000 euro bij aankoop van een elektrische wagen (die minder kost dan €40.000).

Omdat deze premie per 1 januari 2025 zal worden stopgezet, lijkt het evident dat de verkoopcijfers in België op termijn eveneens zullen teruglopen. Enig lichtpunt is de stijgende verkoop (+16%) van (zelfopladende) hybride voertuigen waarbij de elektroaandrijving een ondersteunende rol speelt en vooral het brandstofverbruik wil drukken.

Consumenten omarmen elektroaandrijving op voorwaarde dat de technologie betaalbaar én voor elk gebruiksprofiel makkelijk inzetbaar is. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content