VAB kiest Bike of the Year
VAB maakte de winnaars van de Bike of the Year bekend. Aan de verkiezing kunnen alleen e-bikes deelnemen omdat VAB ze als een volwaardig alternatief ziet in een multimodaal mobiliteitsbeleid.
De meeste consumenten zien VAB nog altijd als ‘auto-organisatie’ omwille van de A in VAB. De organisatie is echter de voorbij decennia geëvolueerd tot een instantie die duidelijk inzet op multimodale mobiliteit. Dat onderstreepte CEO Geert Markey bij de bekendmaking van de winnaars van de VAB Bike of the Year, een onderscheiding die aan de tiende editie toe is.
De CEO had het ook over de mobiliteitsinitiatieven waarin VAB participeert zoals Mpact (advies voor bedrijven en lokale overheden) en Olympus (app waar de consument openbaar vervoer en persoonlijke deelmobiliteit boekt en betaalt). Met deze aanpak bouwt VAB mee aan de ‘modal shift’ waarin de fiets een alsmaar prominentere rol gaat spelen. De Vlaamse Overheid is wat dat betreft ook bijzonder ambitieus met het streven om in 2040 ruim 30 % van onze verplaatsingen per fiets te zien.
Leasingformules
In deze verkiezing werden ruim 40 fietsen ingeschreven, verdeeld over drie categorieën. Dat waren Economy pedelecs met een maximumprijs van 3.250 euro, Premium pedelecs zonder maximumprijs en een categorie Speed pedelecs. Over twee testdagen reden de juryleden bijna duizend testritten met de diverse tweewielers om ze te evalueren.
In de Economy-klasse won Specialized met de Turbo Vado 3.0, een fiets die vooral werd gewaardeerd omwille van de keurige afwerking, de soepele aandrijving en de competitieve prijs van 2.900 euro. In de premiumklasse won Gazelle met de Eclipse die is uitgerust met een traploze Enviolo-versnellingsnaaf. Deze fiets voelt vooral zeer homogeen aan waarbij duidelijk werd dat Gazelle fietsen bouwt die veel meer zijn dan de som van verschillende topcomponenten. De Nederlands fabrikant slaagt er als geen ander in om vering, remmen en sturing van deze tweewieler zeer fijn op elkaar af te stellen. Ook de rechte zithouding – typisch Gazelle – kon de jury duidelijk bekoren. Al dat moois kost wel een forse 5.999 euro.
Bij de Speed pedelecs werd de titel weggekaapt dor de Riese & Müller Charger GT4. Deze fiets kon het verschil maken met een naadloze afwerking, topcomponenten, voldoende en in het frame geïntegreerde batterijcapaciteit en de legendarische Rohloff-versnellingsnaaf. Die heeft een heel breed schakelbereik waardoor je zelfs bij hogere kruissnelheden met een lage trapcadans kan rijden. Keerzijde van dat moois is het prijskaartje van 9.180 euro.
Voor dat geld kocht je tien jaar geleden een stadswagentje. Fiscaalvriendelijke leasingformules moeten de pil verzachten en geven aan dat de leasingfiets op termijn de rol van de salariswagen zal overnemen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier