Tweedehandsleasing in de lift

Gert Verhoeven

Vijf jaar geleden startte Lizy in Brussel met leasingformules voor tweedehandswagens. Dit blijkt een hit omdat de vraag naar betaalbare elektrische leasevoertuigen stijgt.

Lizy startte in de hoofdstad en koos voor een beperkte overhead plus focus op digitalisering om de kosten te drukken. Deze aanpak bleek een schot in de roos. De scale-up kon met weinig kleerscheuren de coronapandemie overleven. In die periode was het aanbod van gebruikte leasingwagens interessant omwille van de leveringsproblemen en zo waren zelfstandigen binnen de kortste keren weer mobiel.

Lizy kan kort op de bal spelen en is in staat om kwaliteitsvolle voertuigen aan te bieden. Inmiddels is het actieterrein uitgebreid naar Frankrijk en de omzet ging flink omhoog. In die mate zelfs dat het bedrijf voldoende geloofsbrieven kon voorleggen aan de investeerders van het eerste uur zoals Alychlo (Marc Coucke), D’Ieteren Automotive en NewAlpha voor een nieuwe kapitaalverhoging van 4 miljoen euro.  Ook het Welvaartsfonds gaat participeren. Door uit te wijken naar Frankrijk deed het bedrijf internationale ervaring op en zet het de deur open naar een Europese expansie.

Kater

Lizy biedt vooral jonge tweedehandswagens aan tegen een aantrekkelijker tarief dan de prijzen voor een klassieke (nieuwe) leasingauto. De onderneming levert een brede waaier aan modellen en aandrijfvormen maar ziet vooral een groei in de hybride en elektrische modellen.

Dat is een opsteker want door recente prijsdalingen van nieuwe elektrische voertuigen (ook door de Vlaamse EV-premie) is de restwaarde van elektrische modellen met een lopend leasecontract flink gedaald. Om de financiële kater die er komt enigszins te verlichten, is het verlengen van het leasebestaan van deze wagens – mogelijk via een volgend tweedehands leasecontract – een interessantere piste. Zowel voor de leasingbedrijven als voor de eindgebruiker. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content