Toyota Yaris krijgt meer pit na update

Alain De Jong

Met een krachtigere hybride aandrijving en een ruimere uitrusting is de Toyota Yaris weer helemaal bij de les.

De vierde generatie van de Toyota Yaris werd in 2020 gelanceerd en kon dus een opfrisbeurt gebruiken. Aan succes ontbreekt het deze kleine, guitige stadswagen niet, want vorig jaar was hij het tweede bestverkopende model van het Japanse merk in ons land, na de Yaris Cross en dat is de ruimere crossover variant met dezelfde naam. Wereldwijd werden intussen al meer dan 10 miljoen exemplaren geleverd.

Bescheiden

Het model van 2024 onderscheidt zich uiterlijk slechts door details, zoals een nieuw velgdesign of onuitgegeven koetswerktinten. Daaronder het felle Neptune Blue met een contrasterend zwart panoramisch dak van onze testwagen die op de foto’s te zien valt. Het design blijft aantrekkelijk en oogt nu weer jong genoeg om nog even mee te kunnen.

Belangrijker is de upgrade van het interieur met hoogwaardige materialen voor de bekleding en een vernieuwd digitaal dashboard annex centraal aanraakscherm waarmee met je de geactualiseerde versie van het multimediasysteem bedient. Verder is er draadloze connectiviteit voor Apple Carplay en Android Auto plus stembediening.

Zelfopladend

Onderweg apprecieer je vooral de extra pit van de nieuwe variant van de zelfopladende hybride aandrijflijn met een systeemvermogen van 130 pk en 185 Nm aan koppel. Met dat surplus aan power wint de Yaris Hybrid duidelijk aan sprintcapaciteiten (0-100 km/u in 9,2 sec.) en souplesse in de hernemingen, maar blijft hij nog erg sober. Een beetje tot onze verbazing blijkt het normverbruik (WLTP) van 3,9 l/100 km haalbaar bij een gezapige rijstijl. Een bewijs dat zelfopladende hybrides een degelijk alternatief zijn in het huidige elektrificatieverhaal van de autosector. De standaard CVT-automaat draagt zeker bij tot het rijcomfort, maar jaagt de motor wel telkens flink in de toeren als je het gaspedaal diep intrapt.

Ook op veiligheidsniveau kreeg de Yaris een upgrade met onder meer een Pre-Collision System dat meer objecten en voertuigen (inclusief voetgangers, fietsers en motorfietsen) detecteert , de Intersection Collision Avoidance Support die nu verkeer over twee rijstroken identificeert of het Emergency Driving Stop System (EDSS) dat de bestuurder kan ondersteunen als hij ziek of onwel wordt.

De nieuwe Yaris Hybrid 130 is altijd gekoppeld aan de CVT-automaat en leverbaar op de hogere uitrustingsniveaus: Style 32.870 euro, GR Sport 34.580 en Premiere Edition 35.810 euro. Dat zijn stevige prijzen, maar weet dat deze versies van huis uit al zeer compleet zijn uitgerust.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content