Toyota ontwikkelt nieuwe verbrandingsmotoren
Toyota sleutelt aan een nieuwe generatie verbrandingsmotoren. Het gaat om krachtbronnen die ook op alternatieve brandstoffen draaien en in zekere zin CO2-neutraal kunnen werken.
Toyota is wereldwijd een van de belangrijkste autoconstructeurs. Hoewel het Japanse merk ook inzet op elektrificatie, gelooft het (nog) niet in een electric only-strategie die vooral op Europese bodem wordt doorgeduwd. Enerzijds heeft Toyota flink wat klanten buiten het oude continent, anderzijds is de constructeur er niet van overtuigd dat de Europese deadline van 2035 (om te stoppen met verbrandingsmotoren) haalbaar blijft. Dat laatste is overigens een vrees die – ook binnen de Europese Commissie – meer ingang vindt.
Alternatieve brandstoffen
Toyota stelde nu een nieuwe motorenfamilie voor met viercilinders met een slagvolume van 1,5, 2 of 2,5 liter. De Japanse ingenieurs denken dat het rendement van de klassieke verbrandingsmotor nog een stuk beter kan. Toyota kiest voor motoren met een korte slag waardoor de aandrijving compacter is en past in een gestroomlijnd (lees: zuiniger) koetswerk. De motoren draaien overigens niet enkel op klassieke benzine maar ook op waterstof, biobrandstoffen en synthetische brandstof.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier