Toyota GR Supra weer stapje hoger
Toyota lanceert bijzondere versies van de GR Supra. De A90 Final Edition en een GR Supra Lightweight Evo moeten naast extra vermogen, een aangepast onderstel en uiterlijk, vooral meer rijplezier bieden.
De ultieme versie draagt het suffix A90 als verwijzing naar de codenaam van het model. Hiermee is die wagen aan zijn zwanenzang begonnen. De Supra werd immers samen met BMW ontwikkeld en deelt het onderstel en de motoren met de BMW Z4. De Duitse constructeur stopt in de loop van 2025 met de productie en dat kan ook het einde betekenen van de Toyota Supra in zijn huidige vorm. Als er toch een opvolger komt, zal dat niet langer in samenwerking met BMW zijn.
Beperkt
De Supra kwam in 2019 op de markt en vandaag krijgt de A90 Final Edition een riante uitrusting, los van de drielitermotor die aan een handgeschakelde versnellingsbak hangt. In deze trim wordt het vermogen van de (BMW) zes-in-lijn motor opgevoerd van 340 naar 435 pk. De koppelcurve schuift van 500 naar 570 Nm. Dat volstaat om een topsnelheid van 270 km/u te halen. Om dat motorpotentieel de baas te kunnen, is er een aangepast en instelbaar onderstel voorzien. Het koetswerk wordt stijver dankzij een bijkomende dwarsbalk in de koffer. Voor meer rijsensatie zijn ook het differentieel en de elektronische stuurbekrachtiging aangepast. Tot slot krijgt de A90 ruimer bemeten Brembo-remmen.
Deze nieuwe GR Supra A90 Final Edition kan je vanaf januari 2025 bestellen. De productie blijft bescheiden met een geplande oplage van 300 exemplaren.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier