Toyota beleeft boerenjaar
Toyota Motor Europe (TME) realiseert dit jaar een recordverkoop op Europese bodem. Het succes is in hoofdzaak toe te schrijven aan de verkoop van hybride versies die de Japanse constructeur van de meeste modellen aanbiedt.
Toyota verkocht de eerste negen maanden van 2024 al 912.671 voertuigen. Dat is een uitstekend resultaat en een groei met 6 % tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dit vormt meteen het beste resultaat ooit voor TME. Het is vooral een opvallend in een krimpende markt waar de meeste ‘gevestigde’ constructeurs en vooral de Europese merken hun verkoop zien slinken.
Toyota plukt vandaag de vruchten van een enigszins eigenzinnige strategie waarbij de constructeur kiest voor gedeeltelijke elektrificatie (hybride technologie) terwijl de meeste Europese automerken de afgelopen tien jaar zwaar investeerden in 100 % elektrische modellen. Vandaag blijkt dat ze misschien te vroeg of te snel alle investeringen één richting uitstuurden. Toyota koos – als wereldwijd sterk vertegenwoordigde – constructeur voor een alternatieve aanpak, met ook oog voor de klimaatproblematiek.
Het merkt denkt voor het klimaat veel meer te betekenen door wereldwijd miljoenen hybride aandrijvingen (met een vrij lage CO2-emissie) te verkopen, in plaats van duizenden volledig elektrische modellen (zonder emissie) op een beperkt aantal markten. Bovendien is de hybride oplossing van Toyota vandaag overal en voor iedereen inzetbaar. Dus zonder bijkomende infrastructuur of gedragsaanpassing van de gebruiker.
De belangrijkste troef is ook de democratisering. Omdat Toyota meer en meer hybride modellen verkoopt, ontstaat een schaalvoordeel waardoor deze technologie goedkoper wordt, zonder dat marktsturende overheidsincentives zoals fiscale aftrekbaarheid of premies noodzakelijk zijn. Omdat inmiddels 74 % van de verkochte Toyota’s een hybride aandrijving hebben, worden deze versies alsmaar vaker verkocht aan de prijs van een auto met een klassieke verbrandingsmotor.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier