Tijd voor winterbanden
Met de koude en natte maanden in aantocht is het aangewezen om winterbanden op je auto te monteren.
Mobiliteitsfederatie Traxio wijst erop dat dit moment is om zomerbanden te wisselen voor winterschoeisel. Er is namelijk een groot verschil tussen beide types rubber. Bij lagere temperaturen onder de 7° C garandeert een winterband een betere grip met een beduidend kortere remafstand op natte, besneeuwde of beijzelde wegen. Zo bedraagt de remafstand op een besneeuwde weg aan 50 km/u met een zomerband 50 meter en gemiddeld 23 meter voor een winterband. Een belangrijk verschil want zelfs centimeters kunnen het verschil maken tussen wel of geen crash.
‘De banden van je auto zijn het enige contact met het wegdek,’ legt Filip Rylant van Traxio uit. ‘Winterbanden blijven door een andere rubbersamenstelling soepel bij lagere temperaturen. Ze hebben ook profielblokken met veel meer lamellen, die als het ware de waterfilm op de rijweg “breken”. Dit zorgt voor een betere grip op het gladdere, winterse wegdek. Wie het hele jaar rijdt met één enkele bandenset, raden we uit veiligheidsoverwegingen aan om te kiezen voor vierseizoensbanden in plaats van zomerbanden.’
In België zijn winterbanden of vierseizoensbanden volgens het verkeersreglement niet verplicht, maar wel aangeraden. In de Alpenlanden zijn winterbanden daarentegen wel verplicht. In Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk moeten zij sinds 1 oktober 2024 voorzien zijn van het sneeuwvloksymbool. Louter de markering “M+S” volstaat daar niet meer.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier