Taycan: forser en verder

De elektrische berline van Porsche krijgt een update die vooral op technisch vlak te situeren valt.

Porsche lanceerde de Taycan in 2019 en dus is de elektrische berline weer aan een opfrisbeurt toe. Zoals dikwijls levert een tussentijdse update bij het Duitse sportwagenmerk slechts zeer bescheiden aanpassingen op. In dit geval: licht hertekende lichtblokken en bumpers. Ook het interieur met een digitaal dashboard onderging slechts enkele retouches. Dat betekent een iets aangepaste bediening van de boordfuncties en de keuzemogelijkheid voor nieuwe vegan interieurbekledingen die perfect in de tijdsgeest passen.

Krachtigste ooit

Voor deze update besteedde Porsche vooral aandacht aan de aandrijvingen van de Taycan, zodat dit model de referentie in zijn klasse kan blijven. Samengevat krijgen alle versies meer vermogen en een verder rijbereik. Zodoende kan er nog vinniger elektrisch gereden worden. De Taycan Turbo S krijgt 191 pk extra, waardoor het vermogen oploopt tot 952 pk. Daardoor is dit de krachtigste productie-Porsche ooit.


De sprintcijfers zijn dan ook hallucinant met een spurt van stilstand naar 100 km/u in 2,8 seconden. Tegelijkertijd laadt de Taycan ook sneller op tot een vermogen van maar liefst 320 kW aan een geschikte snellader, waardoor de 105 kWh grote Performance Plus-batterij nu in slechts 18 minuten van 10 naar 80 procent kan bijladen. De toegenomen efficiëntie komt ook tot uiting in de actieradius die voor de zuinigste Taycan met 175 kilometer stijgt tot 678 kilometer.


Voortaan behoort een adaptieve adaptieve luchtvering tot de standaarduitrusting van de Porsche Taycan, waarvan de goedkoopste versie 103.200 euro kost. Klanten kunnen nu al het vernieuwde model bestellen en het zal zelfs de volgende maanden al geleverd worden aan de eerste consumenten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content