Suzuki blijft groeien

De nieuwe generatie Swift is wereldwijd één van de sterkhouders binnen het Suzuki-gamma.
Gert Verhoeven

Hoewel Suzuki op onze markt een bescheiden maar zeer stabiel marktaandeel (1,25%, goed voor een 20steplek) heeft, blijft het merk wereldwijd groeien en is het inmiddels de 8ste voertuigconstructeur qua productieaantal.

Vorig jaar bouwde Suzuki wereldwijd ruim 3,26 miljoen voertuigen en dat is 1,7% meer dan het jaar voordien. De constructeur gaat duidelijk verder op zijn elan want het is het derde opeenvolgende jaar van groei.

Het merk groeit vooral buiten Europa, op de Japanse thuismarkt zien we de voornaamste productiestijging met 6%, de Indiase markt (een van de sterkhouders bij Suzuki) liet een van 3% optekenen, enkel in Europa werd een daling met 20% vastgesteld. Dat laatste heeft vooral te maken met de uitloopt van de vorige generatie Swift, maar de vervanger is inmiddels op de markt. De verkoop steeg gedurende 2023 met 5,6% met uitschieters in Japan (+7,5%) en India (+9%). 

De volgende jaren wil de Japanse constructeur vooral het verschil maken met innovatieve en duurzame producten die aan een competitief tarief worden aangeboden zonder in te boeten aan kwaliteit of levensduur.

Door zich flexibel op te stellen qua productiemogelijkheden wil Suzuki snel op de bal kunnen spelen in een markt die wereldwijd continu evolueert. De nieuwe Swift zal op onze markt een van de sterkmakers van het merk blijven. De constructeur voorziet een mild hybride aandrijving die zuinig is en betaalbaar blijft voor een breed publiek.

Een elektrisch aangedreven Swift komt er voorlopig niet, al heeft de constructeur wel volledig elektrische modellen in de pipeline zitten. Mogelijk zullen we daar ook synergiën met andere (Japanse) constructeurs zien zoals dat nu reeds het geval is bij de full hybrid Suzuki Swace die onderhuids veel gemeen heeft met de Toyota Corolla. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content