Stellantis krijgt het moeilijk

Er pakken donkere wolken samen boven Stellantis. Nagenoeg alle merken verliezen marktaandeel. DS verkocht zelfs 59 % minder auto's dan in 2023.
Gert Verhoeven

De Europese autogroep Stellantis (Peugeot, Citroën, Fiat, Opel, Chrysler, Jeep, Lancia, DS en Alfa Romeo ) zit in zwaar weer. Het gonst van geruchten over nieuwe samenwerkingen, mogelijk met Renault en BMW. En ook is het officiële vertrek van topman Tavares aangekondigd.

De voorbije week kondigde Peugeot met trots een update aan van de E-3008 en de E-5008. Dankzij een grotere batterij van 96,9 kWh moet de compactere E-3008 tot 700 km ver geraken met één batterijlading. Ook nieuw is de lancering van de Citroën e-C3 die elektrisch rijden gaat democratiseren. Dergelijke investeringen kosten veel geld en lonen niet meteen/ Privékopers blijven namelijk sceptisch tegenover e-mobiliteit. Precies die spreidstand tussen wat constructeurs (van Europa moeten) produceren en wat de consument wil, brengt meer merken van de Stellantis-groep in een financieel precaire situatie.

Het rommelt ook op andere vlakken. De eindeloze besparingen saneerden veel personeel weg en dat heeft gevolgen voor de werking van entiteiten die vroeger probleemloos draaiden. Een van die issues waar de groep mee kampt, zijn de torenhoge stapel (garantie)claims voor falende 1.2 PureTech benzinemotoren. Die heten smalend ook PurePech-motoren.

Het ging ging van kwaad naar erger toen de verkoopcijfers zelfs van de volumemaker Citroën kelderden. Die cijfers zijn niet enkel in Europa maar ook in België dramatisch. Over de eerste negen maanden van 2024 noteert in ons land Peugeot – 34 %, Citroën – 23, Opel en Fiat – 38, Jeep – 24 , DS – 59 en Alfa-Romeo – 48 %. Dat zorgt voor paniek aan de top van Stellantis. CEO Tavares is met aandrang gevraagd om het tij te keren maar naast een zoveelste ontslagronde maakte hij bekend dat hij begin 2026 vertrekt. De baas heeft dan zijn pensioengerechtigde leeftijd bereikt, maar het is ongebruikelijk dat een kapitein het schip verlaat midden in een storm.

Ondertussen wordt er druk gespeculeerd over mogelijke overnamescenario’s. Eerst ging het gerucht dat Renault interesse zou tonen in Stellantis. Dan zou er een samenwerking met Renault en BMW in de maak zijn. Ondertussen bevestigde Tavares dat er voorstellen kwamen uit Chinese hoek. Er breken dus woelige tijden aan voor deze grote Europese automotivegroep. Het is maar de vraag of de CEO nog een jaar op zijn stoel kan blijven zitten. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content