Stellantis geeft EV’s meer rijbereik

Alain De Jong

Dankzij een efficiëntere batterij rijden de Opel Corsa Electric, de Peugeot E-208 en de Lancia Ypsilon Electric voortaan meer dan 420 km met één laadbeurt.

De overgang naar elektrisch rijden verloopt nog vrij moeizaam door verschillende factoren die de consument doen twijfelen om nu al een elektrische auto te kopen. Naast de hoge aanschafprijs is meestal ook het beperkte rijbereik een hinderpaal om voor een EV te kiezen. Gelukkig worden ook op dit vlak grote vorderingen gemaakt. Zelfs bij de kleinere en dus budgetvriendelijkere elektrische voertuigen, waarmee je met de eerste generaties bij wijze van spreken enkel rond de kerktoren kon rijden alvorens de accu leeg was.

De Stellantis autogroep kondigt nu een nieuwe evolutie aan voor zijn compacte elektrische stadswagens die gebruik maken van dezelfde technologie en batterij. Zo raken zowel de Opel Corsa Electric, de Peugeot E-208 als de Lancia Ypsilon Electric voortaan ruim over de 420 kilometer met één laadbeurt in de WLTP-cyclus met de accu van 51 kWh (48 kWh netto). Door technische verbeteringen aan de batterij winnen deze EV’s telkens minstens 20 kilometer aan rijbereik met een batterij van dezelfde capaciteit als voorheen.

Volgens de gegevens van de constructeurs heeft de Lancia Ypsilon Electric nu een WLTP-autonomie van 420 km, raakt de Opel Corsa Electric 429 km ver en kan de Peugeot E-208 tot 433 km rijden op een volle accu. In de praktijk betekent dat een reëel rijbereik van minstens 350 km, waardoor deze EV’s intussen ruim inzetbaar zijn en komaf maken met de gevreesde range anxiety.

De Opel Corsa Electric verandert van eigenaar vanaf 29.990 euro, de Peugeot E-208 kost minstens 30.625 euro en de Lancia Ypsilon Electric wordt geleverd vanaf 32.600 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content