Sixt liquideert vloot elektrische huurwagens

Sixt is het tweede grote autoverhuurbedrijf dat elektrische auto's weert. Ook klassieke leasingbedrijven hebben moeite om leasecontracten van EV's rendabel te houden.
Gert Verhoeven

Na Hertz is Sixt het tweede grote Europese autoverhuurbedrijf dat de elektrische huurwagens schrapt uit zijn vloot.  

De beslissing komt niet eens onverwacht. Eind vorig jaar zei het Duitse autoverhuurbedrijf al dat het de Tesla-modellen zou uitfaseren. Vooral omdat die na hun verhuurperiode veel minder waard bleken dan de torenhoge residuwaarden vooropgesteld in het begin van de verhuurtermijn. Daarbij komt dat Tesla, maar ook andere autoconstructeurs die elektrische voertuigen leveren, de nieuwprijs van wagens verlaagden onder druk van overheidspremies en de aanvoer van goedkopere Chinese concurrenten. Dat maakt het voor verhuurbedrijven bijna onmogelijk om nog winst te maken met die voertuigen. 

Restwaarde

Nu wil het verhuurbedrijf de volledige vloot elektrische modellen schrappen. Dit in tegenstelling tot de hoeraberichten van enkele jaren geleden waarin het bedrijf aangaf dat de vloot in de toekomst tot 90 % zou worden geëlektrificeerd. Aan de drastische ommekeer ligt niet alleen het financiële gegeven (te lage restwaarde). Dat zijn elementen die op termijn opgelost geraken door de huurtarieven aan te passen. Lees: te verhogen zodat een realistische en lagere restwaarde economisch rendabel is.

Het grootste struikelblok is de klant die de elektrische huurwagen niet lust. Consumenten die een auto voor een korte periode huren, willen geen gedoe. De beperkte actieradius, gehannes met laadkabels, niet-uniforme laadpassen en een acuut gebrek aan transparantie van laadprijzen en -tijden schrikken de klant gewoon af. Om die reden zal Sixt dus eerstdaags 10.000 elektrische voertuigen op een totaal van om en bij de 170.000 huurwagens afschrijven. 

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content