‘Rolls-Royceklanten zijn autofreaks, zeker weten’
Zondag 26 januari. De laatste loodjes wegen het zwaarst. De ‘adviseurs’ op de stands zijn doodmoe, tien dagen lang hebben zij geduldig én deskundig geantwoord op de vragen van geïnteresseerden die al dan zinnens waren om een nieuwe auto te kopen. Wij wilden weleens weten hoe het eraan toe is gegaan op de stand van RollsRoyce en Mc Laren.
“2013 was voor de group Ginion een goed jaar zonder meer,” zegt woordvoerder Maxime De Cordier. De group Ginion is invoerder van RollsRoyce en McLaren in ons land en verdeelt daarnaast merken als BMW, Ferrari, Maserati, MINI en Volvo in en rond Brussel. “De gevolgen van de economische crisis in combinatie met de invoering van het voordeel van alle aard hebben ontegensprekelijk een nefaste invloed op het koopgedrag van onze klanten. We stellen ook vast dat een RollsRoyce die in ons land wordt gekocht niet per se in België wordt ingeschreven door de eigenaar. Die laat dat vaak afhangen van het fiscaal regime in de verschillende landen waar hij als ondernemer of belegger actief is… niemand betaalt graag belastingen!”
Het is niet verboden om te dromen
Maxime De Cordier : “Wij weten van vorige edities dat slechts bij een zeer kleine minderheid van de bezoekers aan onze stand echte koopinteresse aanwezig is. Het is niet verboden te dromen! Daarom behandelen wij iedereen op gelijke voet en doen wij ons uiterste best om iedereen zo goed mogelijk te informeren. Het zal maar gebeuren dat een bezoeker die je heb afgescheept of onvriendelijk te woord hebt gestaan de dag nadien de Lotto wint. Sowieso kan je aan het uiterlijk van iemand niet afleiden of hij al dan niet een potentiële klant is. Dat kan je zelfs niet meer aan de hand van het merk van horloge of schoenen dat hij draagt. Voor trouwe klanten trekken wij vanzelfsprekend meer tijd uit, want RollsRoyce-klanten zijn echte autofreaks die geïnteresseerd zijn in het allerlaatste nieuws over hun merk. Doordat wij hier een speciale verjaardageditie van de Ghost in wereldpremière voorstellen, hebben we zelfs buitenlandse klanten mogen rondleiden.”
Zijn er mensen die hier effectief een Rolls hebben gekocht?
Maxime De Cordier : “Vraag mij niet naar hun namen, maar er zijn inderdaad klanten die hier een bestelbon hebben ondertekend. Na het salon gaan we nog wel met hen aan tafel zitten om over speciale toebehoren te overleggen, maar over de aankoop zelf wordt niet meer onderhandeld. Want bijna iedereen die een RollsRoyce koopt, wil daar een persoonlijke touch aan geven. De meerprijs is zelden een probleem, wel de levertijd. Door het enorm succes bestaan er immers lange wachtlijsten. Soms staan klanten in de rij voor een full option showmodel dat meteen leverbaar is. Om snel aan de beurt te komen, zijn die bij wijze van spreken bereid om een blanco cheque te tekenen. Het betreft klanten die al tien of meer andere exclusieve auto’s in hun garage hebben staan, maar die er een erezaak van maken om als eerste met het allernieuwste model te kunnen pronken.”
Wat brengt 2014?
Maxime De Cordier : “We zien een licht herstel van de economie in Europa en dat is positief. Met de Wraith krijgt RollsRoyce er een nieuw attractief model bij en ook het gamma van McLaren wordt uitgebreid. Niks dan goed nieuws dus wat ons laat veronderstellen dat 2014 voor de group Ginion een beter jaar wordt dan 2013.”
Het autosalon van Brussel
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier