Renault Symbioz met meer ruimte

Gert Verhoeven

Renault lanceert een vierde SUV-model boven de Captur en onder de Austral. De auto mikt vooral op gezinnen op zoek naar ruimte voor een redelijk budget.

Renault heeft inmiddels een erg uitgebreid gamma SUV-modellen. Naast de Austral en de Captur vinden we hier ook de Arkana en de Scenic. Die laatste is enkel beschikbaar met een elektrische aandrijving. De Captur, Symbioz en Austral gaan niet full electric maar rekenen op benzinemotoren, al dan niet geflankeerd door een hybride (elektrische) ondersteuning.

De Symbioz komt qua look vertrouwd over. De neus en de flanken van deze nieuwe Renault-SUV zijn identiek aan die van de recent gelanceerde Captur. Datzelfde geldt voor het dashboard met het grote verticale aanraakscherm. De Symbioz is wel een stuk langer dan de Captur en meet 4,41 m. Dat komt vooral de kofferruimte ten goede; die slikt 492 liter. Ook de inzittenden achteraan profiteren van de groeischeut. De achterbank is op een rail verschuifbaar waardoor je kan kiezen tussen bijkomende laadruimte of een riante beenruimte.

Onder de motorkap voorziet Renault enkel de hybride E-Tech motorisatie. Die combineert een 1.6 liter grote benzinemotor met elektro-aandrijving. Het gaat om een zelfopladend systeem dat niet via de kabel wordt geladen. Als bestuurder ervaar je de wagen daardoor als een zuinige auto waarmee je gewoon benzine tankt en die rijdt als een klassieke automaat. Het systeemvermogen van 145 pk volstaat voor de Symbioz die 1.423 kg op de weegschaal zet.

Renault belooft een (WLTP-)verbruik van 4,7l/100 km. Dat betekent een CO2-emissie van 105 g/km. De Symbioz is meteen bestelbaar en de eerste exemplaren zouden al begin september in de showroom staan. De basisversie (Techno) koop je vanaf 32.000 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content