Renault Scenic E-Tech Electric: hoe goed is de Auto van het Jaar 2024?
2024 wordt het jaar van Renault met zes nieuwe hybride en elektrische modellen. De Scenic E-Tech Electric is de eerste in de rij en wint meteen de verkiezing van de Auto van het Jaar. Een terechte bekroning zo leert een eerste testrit in het hinterland van het Spaanse Malaga.
Luca de Meo (56) had zich zijn retour à Paris in 2020 allicht anders voorgesteld. Eerst corona en vervolgens de oorlog in Oekraïne waren harde noten om te kraken voor de charismatische manager die moedig, daadkrachtig en intelligent reageerde op de onvoorziene uitdagingen en erin slaagde het tij te keren.
Renaulution op kruissnelheid
Luca de Meo toonde zich in woord en daad een redder in nood, wat hem enorm veel sympathie én respect heeft opgeleverd zowel binnen als buiten Renault. Hij wordt alom geprezen voor zijn inzet, deskundigheid en strategisch denken en handelen.
Wij zijn intussen ruim drie jaar verder. Martin Domise, CEO van Renault Belux vertelt ons in de marge van de eerste testritten met de nieuwe Scenic E-Tech Electric wat er sindsdien is veranderd en wat er nog veranderen gaat. “Bij zijn aantreden ontvouwde onze CEO zijn strategisch plan Renaulution dat een herstel-, vernieuwings- en revolutiefase omvat. Ik kan bevestigen dat wij perfect op schema zitten. Dit jaar lanceren wij zes nieuwe modellen waarvan twee full electric. De eerste in de rij is de Scenic E-Tech Electric die recent is verkozen tot ‘Auto van het Jaar’ waarmee wij onze sterke positie op de fleetmarkt willen heroveren. Met de R5 E-Tech elektrisch wil Renault elektrisch rijden betaalbaar maken voor iedereen. Hij herinnert aan de iconische R5 die decennialang een van onze best verkochte modellen is geweest. Belangrijk met het oog op de toekomst is dat wij onze ambitie waarmaken met innovatieve technologie en modellen die voor het grootste deel worden ontwikkeld en geproduceerd in onze Noord-Franse sites in Douai, Maubeuge en Ruitz.”
Kwaliteitslabel ‘Made in France’
“ElectriCity wordt een expertisecentrum voor duurzame mobiliteit. Wij willen Made in France opnieuw op de kaart zetten en aanknopen met een traditie die teruggaat tot de beginjaren van de automobiel. Onze ambitie bestaat erin te evolueren van een autoconstructeur naar een technologie-, energie- en mobiliteitsbedrijf dat inspeelt op de nieuwe mobiliteitsbehoeften én even efficiënt en rendabel produceert als de Chinese merken. Daartoe hebben wij op groepsniveau een nieuwe takenverdeling doorgevoerd op het vlak van engineering en productie. Wij gebruiken nu meer gemeenschappelijke platformen en onderdelen. Bovendien willen wij nauwer samenwerken met de Europese constructeurs en onderdelenleveranciers. Onze CEO Luca de Meo heeft hierover vorige week een zogenaamde Brief aan Europa geschreven waarin hij gedetailleerd beschrijft hoe de Europese auto-industrie opnieuw sterk kan worden. Hij verwijst naar het voorbeeld van Airbus, dat bestaat uit een consortium van Europese bedrijven die actief zijn in de vliegtuigbouw.”
Rendabeler en duurzamer
Renault heeft zijn huiswerk al gemaakt. Als voor corona de klemtoom lag op het genereren van meer omzet, dan focust Renault nu op het verhogen van de operationele winstmarge door het verlagen van de kosten met behoud van een hoog concurrentieniveau voor zijn klanten.
Martin Domise: “Het aantal platformen wordt teruggebracht van zes naar drie, het aantal aandrijflijnen van acht naar vier. Modellen die onvoldoende winst genereren worden niet vervangen. De energietransitie is een prioriteit, en Renault, met zijn elektrisch gamma, wil en zal daarin een hoofdrol spelen.”
Verdiende winnaar
Om in aanmerking te komen voor de verkiezing van Auto van het Jaar moet die in minstens vijf Europese landen te koop zijn en moet de verwachte verkoop minstens 5000 exemplaren bedragen. De juryleden oordelen over design, comfort, veiligheid, verbruik, rijeigenschappen, prestaties, functionaliteit, milieubelasting en prijs. De verkiezing bekroont één winnaar over alle marktsegmenten en prijsklassen heen.
De Scenic E-Tech Electric behaalde een score van 329 punten, van 22 juryleden kreeg de winnaar het maximaal toegelaten puntenaantal.
Martin Domise: “Uiteraard zijn wij zeer verheugd met de eerste prijs voor de nieuwe Scenic. Per slot van rekening bestaat de jury uit zestig gerenommeerde autojournalisten uit heel Europa en waren de andere genomineerde kandidaten niet van de minste. De publicitaire waarde van zo’n verkiezing is groot en draagt bij aan het imago van Renault. Het is al het zevende model van Renault dat de titel Auto van het Jaar in de wacht sleept. De eerste generatie Scenic was in 1997 ook al eens winnaar van de prestigieuze prijs. En nu, zoveel jaren later, valt de vijfde generatie opnieuw in de prijzen. Dat bewijst dat Renault de juiste keuzes maakt.”
Full electric
De modelnaam Scenic staat voor ‘Safety Concept Embodied in a New Innovative Car’. De eerste generatie debuteerde in 1996 en ontketende met haar vernieuwend concept van een compacte monovolume een revolutie op de Europese markt.
Met de vijfde generatie gaat Scenic mee met zijn tijd en belichaamt hij een nieuw type van gezinswagen. Specifieke kenmerken en trekken verwijzen naar een SUV terwijl zijn verlaagde gordellijn en vloeiend lijnenspel doen denken aan een berline. De meest ingrijpende vernieuwing betreft de elektrische aandrijving.
Met zijn grote batterij van 87 kWh beschikt de Scenic E-Tech Electric over een in zijn segment ongeëvenaard WLTP-rijbereik van 620 kilometer. De basisbatterij van 60 kWh garandeert een WLTP-actieradius van 400 kilometer. De nieuwkomer is standaard uitgerust met een warmtepomp, voor een 22 kW boordlader moet een opleg van 1500 euro worden betaald. Snelladen kan tot 150 kW.
Deze full electric gezinswagen staat op het CMF-platform van Renault, beschikt over een vlakke laadvloer en een laag zwaartepunt en biedt voor een auto uit het C-segment zeer veel zit- en bagageruimte (van 545 tot 1670 liter).
Hij zet bovendien nieuwe maatstaven op het vlak van duurzaamheid en veiligheid. De nieuwkomer is ontwikkeld en wordt gebouwd in het Noord-Franse Douai (ElectriCity), de elektromotor (170 en 220 pk) wordt gefabriceerd in de Megafactory van Cléon. Hij is voor 90 procent van zijn totale massa (inclusief batterij) recycleerbaar en sluit zo naadloos aan bij het strategisch plan ‘Renaulution’ door elektrische moderniteit te verenigen met nuttige, intuïtieve technologieën en een duurzaam ontwerp.
On the road
Zoals gezegd, de nieuwkomer combineert een onovertroffen rijbereik van 625 kilometer, een zeer ruim en kwalitatief hoogstaand uitgevoerd interieur met een beperkte ecologische voetafdruk. Tel daar het comfortabel rijgedrag, zijn sportieve prestaties alsook de rijkelijke uitrusting van een ‘auto om in te leven’ zoals het Solarbay-dak en nieuwste open R Link-systeem bij en ik kan niet anders dan beamen dat de Scenic E-Tech Electric over sterke troeven beschikt om een nieuw succesverhaal te worden, ditmaal in het segment van de compacte elektrisch aangedreven wagens.
Met een instapprijs van minder dan 40.000 euro voor de versie met de batterij van 60 kWh en elektromotor van 170 pk komt hij in aanmerking voor een Vlaamse overheidspremie van 5000 euro. Kies je voor de duurste versie met een batterij van 87 kWh en een elektromotor met een vermogen van 220 pk betaal je daar 51.450 euro waarmee hij vele duizenden euro’s goedkoper is dan vergelijkbare modellen van de andere Europese merken.
L’union fait la force
Renault bewijst met de Scenic E-Tech Electric en straks de R5 E-Tech Electric dat Europese merken nog een toekomst hebben in de geëlektrificeerde automobielwereld van morgen. Gaan we het nog beleven dat Made in France opnieuw een sterk kwaliteitslabel wordt? Het zou niet de eerste krachttoer zijn van topman Luca de Meo. Hopelijk nemen de andere Europese merken zijn uitgestoken hand tot samenwerking aan.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier