Renault Estafette als handige elektrische bestelwagen

Alain De Jong

Dit studiemodel combineert een elektrische aandrijving met een hoge functionaliteit voor een stedelijke omgeving.

Elektrisch vervoer wordt belangrijker in en rond de steden om milieuredenen. Dat geldt zeker voor de leveringen in de centra, waarvoor aangepaste voertuigen worden ontwikkeld. Een leuk concept biedt de Renault Estafette die op het IAA transportsalon van Hannover is voorgesteld. Dit vormt een studiemodel van het ideale elektrisch bestelwagentje van de nabije toekomst. De naam verwijst naar een populaire ‘camionette’ van het Franse merk uit jaren 1950.

Innovatief

Volgens Renault moet deze Estafette ‘de wendbaarheid van een Clio, het formaat van een Kangoo en het laadvolume van een Trafic bieden met een stille en schone elektrische aandrijving’. Op de basis van een FlexEVan-architectuur komt een veeleer hoog en hoekig koetswerk. De Estafette is daardoor 4,87 meter lang, 1,92 meter breed en liefst 2,59 meter hoog. Dankzij die hoogte kan de chauffeur gewoon rechtop door het voertuig gaan om pakjes in het laadruim te halen. Zo verloopt zijn werk sneller, comfortabeler en efficiënter. Ook een rolgordijn voor een vlotte toegang tot de laadruimte en een ledbalk om met de omgeving te communiceren, passen in dit plaatje.

De getoonde Renault Estafette Concept is nog een studiemodel in opzichtige kleuren. De constructeur meldt wel dat een gelijkaardige elektrische bestelwagen tegen 2027 daadwerkelijk in productie kan gaan.

1/7

2/7

3/7

4/7

5/7

6/7

7/7

1/7

2/7

3/7

4/7

5/7

6/7

7/7

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content