Renault Emblème bereidt de weg

Deze conceptcar krijgt een elektrische aandrijving gevoed door een batterij en een brandstofcel.
Gert Verhoeven

Hoewel de Europese auto-industrie moeite heeft om overeind te blijven, lijkt Renault goed stand te houden. De constructeur brengt veel nieuwe wagens op de markt en stelde nu de Emblème conceptcar voor. Die toont de designrichting voor de modellen in de pipeline.

De Emblème oogt als een uit de kluiten gewassen crossover die 4,8 meter meet en 1.750 kg weegt wat niet onverdienstelijk is voor een elektrische wagen van dit kaliber. Hij oogt bijzonder aerodynamisch, maar heeft ook bolle en concave vormen. Dit verraadt de vormtaal voor toekomstige modellen. Met een beetje goede wil herken je vooraan zelfs elementen van Flash McQueen uit de Disneyfilm Cars.

Wars van het design wil de Franse constructeur een grote stap zetten in het reduceren van de CO2-emissie bij de productie van dit voertuig. De Renault Group denkt in Europa tegen 2040 koolstofneutraal te draaien en wereldwijd moet die oefening tegen 2050 rond zijn. De zogenaamde well-to-wheel-cyclus berekent niet alleen de emissie van de auto tijdens het gebruik, maar ook de CO2-voetafruk van de productie en de recyclage. In deze cyclus zou de Emblème tot 90 % minder CO2 genereren in vergelijking met een huidige wagen.

Hoewel de aandrijving altijd elektrisch zal zijn, is er een zogenaamde dual energy voeding. Renault voorziet een relatief compacte (en lichte) batterij met een capaciteit van 40 kWh, geflankeerd door een brandstofcel. Die wekt stroom op uit waterstof die in een tankje van 2,8 kg zit opgeslagen. De brandstofcel kan een vermogen van 30 kW leveren. Met een tankbeurt waterstof (wat slechts 5 minuten in beslag neemt) is een rijbereik van 350 km mogelijk. Dankzij deze technologie kan het voertuig ook voor langere trajecten worden ingezet. Het is de bedoeling dat de brandstofcel onderweg 75 % van de elektriciteit produceert. De enige emissie die zo vrijkomt, is zuiver water.

Renault geeft met deze conceptcar aan dat het de weg van waterstof als energiebron verder wil bewandelen. Iets wat het merk eerder al deed bij zijn (elektrische) bestelwagens. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content