Renault 17 Electric heeft nostalgisch tintje

Alain De Jong

Na de Renault 5 E-Tech duikt het Franse merk opnieuw in zijn geschiedenis als inspiratiebron voor een nieuw elektrisch model.

Veel modellen uit jaren 1970 creëerden door de jaren heen een iconische uitstraling, waardoor ze nooit helemaal uit de belangstelling verdwenen. Vaak krijgen ze een hedendaagse interpretatie met een zogenaamde restomod of een nieuw design met nostalgische trekjes. Ook Renault ging die toer op met een remake van de R5 die geheel in de tijdsgeest een elektrische aandrijving kreeg.

Retrocoupé

Het Franse merk komt nu op de proppen met een fraaie creatie van de hand van Ora Ïto gebaseerd op de R17 uit de seventies. Deze retrocoupé, die weldra op het Autosalon van Parijs staat, kreeg de gepaste naam ‘R17 electric restomod x Ora Ito’. Het gaat om een studiemodel waarvoor niet meteen productieplannen bestaan. Al valt dat nooit helemaal uit te sluiten als de reacties van het publiek onverhoopt positief zijn.

Dat deze nieuwe R17 (voorlopig) een uniek exemplaar blijft, blijkt ook uit het feit dat het strakke koetswerk bestaat uit koolstofvezel. Een zeer duur materiaal dat meestal is voorbehouden voor supercars of racewagens. Een seriewagen uit de middenklasse maakt meestal gebruik van staal en aluminium.

Dat doet natuurlijk niets af aan het prachtige designwerk van Ito, dat de liefhebbers zonder twijfel doet watertanden. Details als de smalle lichtstreepjes die de koplampen vormen, de volle velgen of het strakke dashboard leveren een futuristische sfeer, terwijl de brede C-stijl verwijst naar de stoere coupés van weleer. Voor de aandrijving zorgt een 270 pk sterke elektromotor op de achteras die de 1,4 ton zware R17 in theorie zeer vlot uit de startblokken krijgt. Hopelijk verandert Renault alsnog van gedacht en brengt het deze verleidelijke coupé toch uit.

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content