Porsche vervolledigt 911-gamma

Met de nieuwe generatie GT3 bouwt Porsche weer een 911 geknipt voor circuits.
Gert Verhoeven

Onlangs lanceerde Porsche de nieuwe 911. Vandaag ziet de GT3-versie het levenslicht, precies 25 jaar na de introductie van de eerste generatie 911 GT3.

Dit is een versie voor puristen want het vormt de meest verfijnde telg van de 911-familie. Porsche kiest hier opnieuw voor een atmosferische aandrijving (zonder turbo) en een Spartaanse aanpak in de zoektocht naar de ultieme efficiëntie. De zescilinder boxermotor meet vier liter en levert net als zijn voorganger 510 pk. Die gaan integraal naar de achteras. Liefhebbers die deze sportwagen bij voorkeur op circuits inzetten, loven vooral de lineaire manier waarop de motor zijn vermogen ontwikkelt.

Porsche monteert verder een versnellingsbak met kortere verhoudingen wat voor onwaarschijnlijke prestaties zorgt. De sprintoefening van 0 tot 100 km/u lukt in 3,9 seconden. Wie voor de gerobotiseerde PDK-transmissie kiest, doet dat in 3,4 tellen. De constructeur bespaart gewicht op verschillende componenten zoals de kuipstoelen binnen, de velgen of de (lithium-ion)batterij. Dat maakt dat de GT3 zich bijzonder precies laat besturen. De bolide wordt daarbij geholpen door aerodynamische elementen zoals een grotere achtervleugel.

Je kan deze GT3 ook bestellen met een rolkooi zodat hij meteen inzetbaar is in de racerij. Het digitale dashboard heeft al een track-modus die de bestuurder alleen racegerelateerde info verschaft zoals banden- of motortemperatuur en ideaal schakelmoment. Uiteraard is en blijft dit ook een auto die voor straatgebruik is gehomologeerd.

Alsof dat niet volstaat, voorziet Porsche – net als bij de recent gelanceerde Taycan Turbo GT – een Weissach-pack zodat de eigenaar zijn bolide nog verder kan configureren met het oog op circuitgebruik. Deze GT3 is binnenkort bestelbaar en kost minstens 230.790 euro. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content