Porsche Taycan Turbo GT

Gert Verhoeven

Porsche is klaar met de facelift van de Taycan, de eerste volledig elektrisch aangedreven auto die de sportwagenfabrikant vier jaar geleden op de markt bracht.

De facelift voor de Taycan kwam niets te vroeg. Je herkent de vernieuwde versie meteen want er zijn flink wat aanpassingen doorgevoerd. Dat gebeurde om de elektrische sportwagen op alle vlakken efficiënter te maken en om een aantal euvels eigen aan de eerste generatie EV’s, aan te pakken. Hoewel hij de naam Porsche draagt, bleef deze wagen niet gespaard van probleempjes die vooral met connectiviteit te maken hadden.

Dat zorgde er voor dat de inruilwaarde van deze peperdure sportwagen verhoudingsgewijze een stuk lager lag dan die van de thermisch aangedreven modellen uit Zuffenhausen. Maar de constructeur maakt komaf met deze issues en brengt een auto die technologisch meer weg heeft van een nieuw model dan van een facelift.

Lage instap

Porsche gaf ons de kans om met de topversie te rijden, de Turbo GT. Toegegeven, de benaming slaat eigenlijk nergens op want elektromotoren werken niet met turbo’s om extra zuurstof te verbranden. Turbo GT staat hier voor de meest krachtige versie en precies daar heeft het merk een traditie hoog te houden. Dat gebeurt met verve.

Het meest tot de verbeelding sprekende cijfer is het maximumvermogen: 1.108 pk. Dat wordt geleverd door twee elektromotoren (eentje per as) waardoor deze Taycan Turbo GT ook over een gestuurde vierwielaandrijving beschikt. De bolide komt verder met een gestuurde demping en een actieve vierwielsturing.

Die gestuurde demping zorgt nog voor een leuk hebbeding. Porsches hebben de kwalijke reputatie van een lage instap, wat iets oudere Porschisten niet graag toegeven. Om hieraan te verhelpen, pompt de Taycan net voor het uitstappen extra lucht in de veren waardoor de auto hoger staat. De instap verloopt bijna even soepel als bij SUV-modellen.

Uitzonderlijk

Porsche stelde de bolide voor op het Zuid-Spaanse circuit van Monteblanco. Een omloop is niet meteen de natuurlijke biotoop van een elektrische auto omdat dit veel piekverbruik vergt. Bovendien blijkt het forse gewicht (eigen aan een elektrische auto) een beproeving voor de remmen. Dat Porsche voor Monteblanco koos met een vijf meter lange vierzitter die 2,2 ton weegt, is op zijn zachtst gedurfd.

De beleving – bovendien in de regen – was vooral indrukwekkend omdat deze Taycan 2.0 onwaarschijnlijk veel vertrouwen geeft, zelfs onder complexe omstandigheden. De besturing is messcherp, maar vooral de manier waarop het aanzienlijke vermogen bruikbaar blijft, is onwaarschijnlijk.

Wars van de Turbo GT-versie die tevens in een lichtgewicht versie beschikbaar is, heeft Porsche de meeste updates ook doorgevoerd op de achterwielaangedreven basisversie van de Taycan. Die laatste puurt bijvoorbeeld ook extra capaciteit uit zijn batterij. Het aantal cellen en de vorm van het batterijpack bleef hetzelfde maar Porsche wijzigde de chemische samenstelling van de cellen waardoor de nettocapaciteit van de batterij is gegroeid. Met 82,3 kWh netto zou je volgens de officiële meting tot 500 km ver komen. Reken in de praktijk op een kleine 400 km. De Taycan kan aan een vermogen tot 272 kW laden, ook hier speelt snelheid een rol.

De basisversie is 408 pk sterk, wat voor een EV niet uitzonderlijk is. Wel exceptioneel is dus dat dit vermogen zelfs onder de meest uitdagende omstandigheden bruikbaar blijft en dat deze grote, ruime berline onvoorwaardelijk veilig en bijzonder comfortabel rijdt. De inzittenden krijgen een state-of-the-art infotainment waardoor de keuze voor een (elektrische) Porsche niet eens zo’n gek idee is wanneer het net iets meer mag zijn.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content