Porsche ontwikkelt zestakt
Porsche doet zijn naam als ingenieursmerk alle eer aan door een nieuwe ontwikkeling op vlak van verbrandingsmotoren: de zestakt.
De afgelopen honderd jaar zagen we viertakt diesel- en benzinemotoren. In lichtere toepassingen en vooral in motorfietsen zaten er tweetaktmotoren die omwille van hun emissie werden uitgefaseerd. Met wisselend succes is verder met de wankelmotor geëxperimenteerd. Mazda doet dat overigens sinds kort opnieuw. En twee decennia geleden beloofde Saab ons een motor met variabele compressie maar het bleef bij een (beloftevol rijdend) prototype.
Porsche toont ons nu iets van dit kaliber met de zestaktmotor. Saab splitste het motorblok in twee delen om het bovenste te laten ‘kantelen’ voor een hogere of lagere compressie. Porsche kiest voor een meer vernuftige aanpak. In de krukas komt een planetair tandwielstelsel zodat er tijdens een cyclus twee dode punten – de zuiger zit dan helemaal boven aan de cilinder – ontstaan. Hierdoor ontstaat een bijkomende compressieslag en een extra arbeidsslag.
In zekere zin verzoent dit de voordelen van de viertakt met die van een tweetakt. De verbrandingskamer heeft namelijk zowel kleppen (zoals een viertakt) als poorten (zoals een tweetakt). De verbrande uitlaatgassen van de eerste arbeidsslag worden nog eens naverbrand in de tweede slag. Dat zorgt voor een volledigere verbranding (betere emissiewaarden) en extra vermogen. Porsche experimenteert met de technologie in een zescilindermotor. Zo lijkt het er op dat de verbrandingsmotor 2.0 in de 911-modellen nog toekomst heeft. De voorbije week liet de Zuid-Duitse sportwagenfabrikant de patenten vastleggen voor deze technologie.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier