Pieper voor te hard rijden

Europa verplicht een intelligente snelheidsassistent, maar het systeem faalt te vaak om het te vertrouwen.
Gert Verhoeven

Nieuwe modellen moeten vanaf nu standaard uitgerust zijn met een ISA of intelligent speed assistent. De wagen geeft dan een piepje wanneer de bestuurder de maximumsnelheid met 3 km/u overschrijdt.  

Het ISA-systeem bestaat al tien jaar en kan op verschillende niveaus ingrijpen. In een eerste fase werkt het louter informatief en zal het de maximumsnelheid op het dashboard aangeven. In een tweede stap werkt het systeem niet enkel visueel, maar ook auditief met een pieptoon en dat is wat Europa autoconstructeurs vandaag verplicht. Elk nieuw model moet met dit systeem worden uitgerust.

Het systeem moet telkens wanneer de wagen start ‘by default’ worden geactiveerd. Het is de bestuurder wel toegestaan om het systeem (elke keer opnieuw) te deactiveren. Heel wat merken voorzien op het dashboard een knop die de gebruiker kan ‘personaliseren’. Zo kan hij de rijhulpsystemen deactiveren die hij in een specifiek menu aanvinkt. De knop moet na het starten wel worden ingedrukt en dan is deze aanpak volstrekt legaal. 

Vier niveaus

ISA kan vanaf het derde niveau ook ‘actief’ werken waarbij de weerstand van het gaspedaal vergroot bij te snel rijden. Men ervaart dit als een gaspedaal dat wordt ‘teruggeduwd’. De meest ingrijpende vorm van ISA is een wagen die niet sneller kan dan de geldende maximumsnelheid.

De verplichte piep wordt door veel automobilisten wellicht als storend ervaren. Enerzijds omdat verschillende systemen al vanaf 3 km/u te snel piepen. Anderzijds omdat de elektronica in de praktijk vaak vals alarm geeft. Sommige systemen baseren zich enkel op de data van de navigatiekaart. Wanneer die niet up-to-date is, daalt de betrouwbaarheid van het rijhulpmiddel. Soms beschikt de auto ook over verkeersbordherkenning via cameratechnologie, wat ISA een stuk accurater maakt.

Toeval wil dat voormalig Vlaams minister voor mobiliteit Ben Weyts in 2017 heel veel verkeerborden (die de maximumsnelheid aangaven) liet weghalen. Ook daardoor werkt het systeem vandaag niet feilloos in ons land. Zelfs de best geconnecteerde auto laat hier steken vallen. Hoewel die werkt met de meest recente Google Maps, is dit geen garantie dat de op het dashboard geprojecteerde maximumsnelheid ook de vigerende snelheid is.

Vooral lokale overheden zijn vaak erg doortastend in het verlagen van de snelheid, maar ze geven deze info niet altijd (even snel) door aan de platformen waarop ISA zich baseert. Vooral (tijdelijke) snelheidsaanpassingen naar aanleiding van wegenwerken (waar een rijhulpsysteem als ISA een echte meerwaarde is) gaat het systeem te vaak de mist in. Door de erg ingrijpende manier waarop het systeem de bestuurder tot de orde roept, in combinatie met het groot aantal fouten (vals alarm), wordt het verplichte ISA wellicht als storend ervaren en zelfs als een bron van afleiding bestempeld. 

Verkeersslachtoffers

In zekere zin zou je kunnen stellen dat dit rijhulpsysteem zijn doel (het verminderen van het aantal verkeersslachtoffers) gedeeltelijk voorbijschiet. Wanneer van de automobilist wordt verwacht dat die de snelheidslimiet tot op de kilometer nauwkeurig respecteert, mag je redelijkerwijs verwachten dat het (verplichte) systeem dat hierop toekijkt de juiste snelheidslimieten ook kent. Omdat het systeem te vaak foutief ingrijpt, daalt het draagvlak bij automobilisten voor dit soort systemen. Momenteel is afleiding in het verkeer (vooral door smartphonegebruik aan het stuur) de hoofdoorzaak van ongevallen. Met dat in het achterhoofd zou het zinvol zijn om daarop te focussen bij het implementeren van verplichte rijhulpsystemen.  

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content