Paus rijdt elektrisch

De nieuwe pausmobiel is een elektrisch aangedreven Mercedes G-Klasse.
Gert Verhoeven

Paus Franciscus kan zich voortaan bij officiële bezoeken in een elektrisch aangedreven Mercedes G-Klasse verplaatsen. Kerkelijke staatshoofden hebben overigens een traditie om met een Mercedes te rijden, de samenwerking startte decennia geleden.  

Autoconstructeurs ontwikkelen graag een voertuig voor een kerkvorst en officiële aangelegenheden. Hoewel er in de loop der jaren heel wat Mercedes-modellen de revue passeerden, zagen we ook exemplaren van minder prestigieuze constructeurs. Zo werd bijvoorbeeld een Dacia Duster omgebouwd tot pausmobiel. Een dergelijk voortuig heeft achteraan altijd, vrij hoog geplaatst, een overdekt platform waarop een zetel staat. Zo kan het kerkhoofd de mensen langs het traject overschouwen en groeten. Door de hogere positie kunnen de toeschouwers de vorst ook makkelijk zien. Afhankelijk van de locatie, kiest men voor een voertuig dat meer of minder veiligheid biedt aan de paus. In het verleden waren er al aanslagen, waarna er zwaar gepantserde pausmobielen kwamen. 

Met deze nieuwe pausmobiel kan het kerkhoofd zich voor het eerst volledig elektrisch verplaatsen. Het voertuig is muisstil en stoot geen emissie uit in de nabijheid van veel mensen. Dit model is gebaseerd op de elektrisch aangedreven Mercedes G-Klasse (G 580 EQ). Het voertuig werd grondig aangepast en volledig met de hand omgebouwd. Het dak ging eraf en er kwam een verhoogde hardtop die al naargelang de weersomstandigheden kan worden gemonteerd. Het voertuig is in nauwe samenwerking met het Vaticaan ontwikkeld en past ook in de duurzame ontwikkeling waarvan sprake in de encycliek Laudato si. Het bleek belangrijk dat het voertuig bedrijfsklaar zou zijn voor het jubeljaar 2025, een traditie om de 25 jaar waarbij massa’s pelgrims naar Rome komen. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content