
Particuliere consument niet klaar voor EV
Mobiliteitsorganisatie VAB peilde in samenwerking met Astara naar de voorkeuren qua aandrijving bij particuliere autokopers. Daaruit blijkt dat consumenten die hun auto zelf betalen vooral kiezen voor (mild) hybride aandrijfvormen.
Belang van mobiliteitsprofiel
Particuliere autokopers gingen zelf op zoek gingen naar het antwoord op de vraag “wat moet ik kopen?” Omdat steeds meer automobilisten door het bos de bomen niet meer zien door de grote diversiteit qua aandrijfvormen wilde VAB de consument een handje helpen om de voor hen meest geschikte keuze qua aandrijfvorm te ontdekken. Na een korte workshop met de pro’s en contra’s van de diverse aandrijvingen, mochten ze zelf op pad met alle beschikbare motorisaties, zelfs met waterstof. De deelnemers kregen vooral handvaten om hun eigen mobiliteitsprofiel vorm te geven en van daaruit een keuze te maken voor de aandrijfvorm die het meest aansluit bij hun gebruik.
Particulier is niet tegen elektrificatie
Bijna de helft van de deelnemers had nog niet stilgestaan bij zijn of haar mobiliteitsprofiel en een derde van de kandidaten wist zelfs niet hoeveel hun huidige wagen verbruikt. Ruim 65% onder hen, gaf aan dat hun voorkeur veranderde door de betere kennis van de beschikbare opties. Meest opvallende vaststellingen: meer dan de helft (51%) kiest voor een wagen die enkel fossiele brandstof kan tanken (MHD+ HEV) en 80% kiest voor een voertuig waarmee je indien nodig fossiel kan rijden (MHD, HEV & PHEV). 17% kiest voor elektrische aandrijving, een cijfer dat hoger ligt dan de inschrijvingscijfers op de particuliere markt (13,9% volgens Febiac in april 2025). Dit geeft enerzijds aan dat niet elke particulier vandaag in het profiel van een volledig elektrische auto past, maar dat de trend wel stijgt naarmate hij beter geïnformeerd is. De particulier is overigens niet tegen elektrificatie, want hij omarmt de hybride tussenoplossingen met gedeeltelijke elektrificatie. Consumenten laten zich in hun keuze duidelijk leiden door praktische en economische overwegingen. De drie voornaamste redenen om (nog) niet voor EV te gaan, hebben allemaal met budget te maken. Er is uiteraard de hoge aankoopprijs, gevolgd door het rijbereik en de energiekost.
Mogelijke oplossingen
België is een van de duurste landen in Europa wat betreft stroomprijs en dat zet een rem op de uitrol van elektromobiliteit. Een vaste maximumprijs voor elektriciteit om een auto op te laden naar analogie met maximumprijzen voor fossiele brandstoffen zou hier een oplossing kunnen bieden. Ook meer transparantie over laadtarieven op laadplaatsen zou kunnen bijdragen tot meer EV-interesse bij particulieren. Tot slot heeft de consument nood aan stabiliteit op lange termijn. Private auto-eigenaars rijden hun wagen gemiddeld 9 jaar bij en houden niet van spelregels die onderweg worden bijgesteld. Dat er aan te komen met de geplande rijbelasting op elektrische wagens. Die werd voorlopig uitgesteld omdat er geen duidelijkheid is over welke elementen die bepalend zullen zijn voor de heffing maar voorlopig bestaat daarover geen zekerheid.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier