Urbain Vandormael
Opel licht sluier van nieuwe Corsa
Drie jaar geleden leek Opel een vogel voor de kat maar een nieuw managementteam is erin geslaagd het tij te keren. Tegen het midden van dit decennium, 2016 uiterlijk, moet het merk opnieuw winstgevend zijn. Een nieuwe versie van het “DRIVE2022!”plan voorziet 27 nieuwe modellen en 17 nieuwe motoren tussen 2014 en 2018.
Het stond in de sterren geschreven: na het faillissement van moederhuis General Motors zou Opel aan de meest biedende worden verkocht. Maar met de steun van VS-president Obama én de Amerikaanse belastingbetaler herrees de autogigant uit zijn as.
Nieuw managementteam slaagt erin tij te keren
Wij zijn intussen vijf jaar verder waarin “New” GM een zeer ingrijpende herstructurering van zijn productieapparaat én een grondige herschikking van zijn portfolio heeft doorgevoerd, wat van de Amerikaanse autobouwer opnieuw een slagvaardig en winstgevend bedrijf heeft gemaakt. Om op de Europese markt te kunnen blijven meespelen, werd Opel uit de etalage gehaald en ging men op zoek naar een oplossing voor het noodlijdende dochterbedrijf. Mede dankzij een sociaal pakt met de Duitse vakbond IG Metall maakte moederhuis General Motors vier miljard vrij voor een ultieme reddingsoperatie onder leiding van nieuwkomer Karl-Thomas Neumann, een briljante ingenieur met een indrukwekkende staat van dienst bij auto-onderdelenfabrikant Continental én VW China.
De charismatische manager won snel het vertrouwen van de werknemers en de machtige vakbond zag in hem de redder in nood waardoor hij op begrip kon rekenen voor de harde besparingsmaatregelen die noodzakelijk waren om efficiënter, lees goedkoper te kunnen produceren. Dat is nodig om het hoofd te kunnen bieden aan de moordende concurrentie van zowel de Europese als Aziatische merken. Die laatste produceren immers hoe langer hoe meer auto’s voor de Europese markt in de voormalige Oostbloklanden, waar de loonkosten een stuk lager liggen dan in Duitsland.
Modellenoffensief en nieuwe motoren luiden wederopstanding in
Efficiënt en goedkoop produceren is één zaak, nieuwe modellen uitbrengen die in de smaak vallen van de consument is een andere. Met de nieuwkomers Adam, Mokka en Cascada lukte wat wonderwel. Vooral jonge en trendgevoelige klanten maakten het voorbije jaar de overstap naar Opel. Maar omdat het om modellen in nichemarkten gaat, moet er nog meer gebeuren om van Opel opnieuw een attractief en winstgevend volumemerk te maken. De Duitse constructeur kijkt bovendien aan tegen een achterstand inzake de implementatie van alternatieve aandrijfsystemen in zijn populaire seriemodellen.
“Drie jaar geleden zag de toekomst van Opel er inderdaad weinig rooskleurig uit. Vandaag zijn we echter opnieuw aan zet met nieuwe attractieve modellen die aanslaan bij een breed publiek én met nieuwe milieuvriendelijke benzine- en dieselmotoren die best off class zijn op het vlak van verbruik en CO2-uitstoot. Vorige week hebben we een update voorgesteld van ons groeiplan voor de volgende jaren. Tegen 2022 beogen wij in Europa een marktaandeel van 8 procent en EBIT-winstmarge van 5 procent. Om dit ambitieus objectief te kunnen bereiken, lanceren we van nu tot 2018 niet minder dan 27 nieuwe modellen en 17 nieuwe motoren.” Aan het woord is Johan Willems (54), Management Board Member van Adam Opel AG, verantwoordelijk voor de wereldwijde communicatie van het merk en de enige Belg op dit niveau in de GM-hiërarchie wereldwijd. “Dit najaar presenteren wij de vijfde generatie van de Corsa die met 12 miljoen verkochte eenheden een van onze sterkhouders is. Volgend jaar is het de beurt aan de nieuwe Astra. Beide modellen vertegenwoordigen de helft van ons verkoopvolume en zijn dus uitermate belangrijk voor de succesvolle terugkeer van Opel op het hoogste niveau.”
Geen stijlbreuk met voorganger
Claudia Schiffer die merkambassadrice is van Opel zal begin oktober op het Autosalon van Parijs het doek halen van de nieuwe Corsa. In afwachting heeft de gespecialiseerde pers al enkele rondjes mogen rijden met de nieuwkomer in camouflagepak. De buitenafmetingen zijn met enkele millimeter toegenomen en onder de camouflagehuid vermoeden we een uiterlijk dat niet al te veel verschilt van de voorganger. Van een stijlbreuk zal allicht geen sprake zijn. Of we meer afweten van het nieuwe interieur? Het dashboard was vakkundig afgeplakt met gitzwart kleefmateriaal, zodat we het raden hebben naar het uiteindelijke resultaat. Wat we wel weten is dat enkele zinvolle rijassistentie- en veiligheidssystemen tot de standaarduitvoering zullen behoren en dat het infotainmentaanbod state of art zal zijn voor dit marktsegment. Onder de motorkap vinden we de nieuwste generatie drie- en viercilinder benzine- en dieselmotoren terug die beantwoorden aan de strenge Euro 6-norm die vanaf volgend jaar verplicht wordt.
Drie jaar geleden was Opel quasi ten dode opgeschreven en nu is het springlevendiger dan ooit.Hoe is zo’n ommekeer in zo’n korte periode überhaupt mogelijk?
Johan Willems “Opel kan teruggrijpen naar meer dan 150 jaar geschiedenis en heeft miljoenen auto’s geproduceerd. Zelfs toen het water aan onze lippen stond, zijn wij goede auto’s blijven maken. De consument is dat niet vergeten. Door de crisis in de Verenigde Staten en de liquiditeitsproblemen van General Motors kwam ook Opel in de vuurlinie te liggen en liep het imagoschade op. Onze job bestaat erin om het vertrouwen van de klant terug te winnen. Dat kan door te doen wat we zeggen. Dat geldt zowel ten overstaan van de consument als van onze dealers en de GM-directie in Detroit. Die werkwijze heeft zich geloond: de voorbije zes kwartalen hebben we telkens onze resultaten tegenover het jaar voordien verbeterd. En we willen tegen the midden van dit decennium opnieuw winstgevend zijn. Zo’n palmares dwingt respect af en verhoogt de geloofwaardigheid van het managementteam rond Karl-Thomas Neumann. Een volgende stap bestaat erin Opel te positioneren als een emotioneel, toegankelijk en Duits merk door sterker te focussen op technische innovaties, Duitse engineering en goede prijs-kwaliteitverhouding. Ook onze aanwezigheid op de terreinen van enkele grote Duitse en Europese voetbalclubs kadert in dit strategisch actieplan. We komen van ver terug en ik heb er alle vertrouwen in dat Opel snel opnieuw een vooraanstaande positie zal innemen in de internationale autowereld. Dat de economie in enkele Zuid-Europese landen opnieuw de goede kant uitgaat, is vanzelfsprekend een opsteker voor een merk als Opel dat vooral in Europa actief is, waar een harde concurrentiestrijd woedt. De politieke gebeurtenissen in Rusland en Turkije baren ons dan ook zorgen, maar ik ga ervan uit dat die van voorbijgaande aard zijn. In Rusland valt momenteel geen geld te verdienen, maar op termijn wordt het wel de grootste automarkt van Europa. Ook sommige voormalige Oostbloklanden bezitten een enorm groot groeipotentieel voor een Duits merk met een attractief en betaalbaar gamma. Dat we vandaag nog geen plug-in hybrides aanbieden, betekent niet dat wij niet over die technologie beschikken. Mag ik er erop wijzen dat de Opel Ampera in 2012 en 2013 de meest verkochte elektrische auto was in Europa. Dat wij vandaag een afwachtende houding aannemen met de implementatie van alternatieve aandrijfsystemen, heeft te maken met de vaststelling dat de consument niet bereid of in staat is om de hoge prijs te betalen die elektromobiliteit nu eenmaal vergt. Temeer omdat het gebruik van elektrisch aangedreven wagens fiscaal noch verkeerstechnisch wordt aangemoedigd. De overheid zal hier mee aan de kar moeten trekken.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier