Urbain Vandormael
Opel gooit stuur om
Terwijl de Duitse premiummerken miljardenwinsten realiseren, maakt Opel voor het zoveelste jaar op rij verlies. Het goede nieuws is dat het verlies in het tweede kwartaal spectaculair is gedaald en dat het opnieuw marktaandeel wint. Met de nieuwe Adam en Mokka slaagt Opel erin nieuwe doelgroepen aan te spreken en voor zich te winnen.
Wil General Motors nummer één in de autowereld blijven, moet het dochtermerk Opel met alle middelen (blijven) ondersteunen. Binnen Europa is Opel nog altijd een sterk merk, in sommige landen – Engeland, Polen en Spanje – bekleedt het zelfs een toppositie. Opel moet de opmars van Volkswagen afremmen en daarom investeert GM opnieuw 4 miljard euro in zijn Europees dochtermerk, in de hoop dat het tegen 2016 break-even draait. Of dat een haalbare kaart is, moet nog blijken. Vorig jaar leed Opel immers nog een verlies van 1,3 miljard euro. Bovendien blijft de autoverkoop in Europa dalen en zit de concurrentie niet stil. Buiten Europa verkoopt Opel nauwelijks auto’s en krijgen de GM-dochtermerken Chevrolet en Buick voorrang.
Wij moeten uitgaan van onze eigen kracht
“In vergelijking met 2012 is het verlies tijdens het tweede kwartaal van 2013 gedaald met meer dan 200 miljoen euro tot 82 miljoen euro. Bovendien verliezen wij niet langer marktaandeel; in Duitsland zijn wij er dit jaar zelfs in geslaagd om ons marktaandeel te verhogen van 5,8 tot 7,1 procent en dat in een markt die met 10 procent achteruitgaat. Dat heeft vooral te maken met het succes van de nieuwe Adam en Mokka waarmee wij plots nieuwe doelgroepen aanspreken en voor ons kunnen winnen.” Dat zegt Karl-Thomas Neumann (52), sinds 1 maart de nieuwe topman van Opel. De sportieve elektro-ingenieur maakte carrière bij de Duitse autotoeleverancier Continental en was tot vorig jaar grote baas van Volkswagen in China. De gepassioneerde marathonloper staat bekend als een uiterst competente en rechtlijnige manager die de autowereld door en door kent. Zijn benoeming als Opel-topman kwam voor velen als een verrassing, want wie durft er zijn lot te verbinden aan een bedrijf dat al jaren zware verliezen lijdt en in feite leeft van de goodwill van de GM-bazen in Detroit. Het vertrouwen was blijkbaar wederzijds, want Karl-Thomas Neumann werd ook benoemd tot president van GM Europe. In die hoedanigheid maakt hij deel uit van de board van General Motors die vanuit Detroit de wereldwijde activiteiten van de multinational aanstuurt en superviseert. Eén keer in de maand vliegt hij daarom naar de VS voor overleg met de GM-top. Slaagt Neumann erin om Opel opnieuw op de sporen te zetten, dan wachten hem wellicht nog hogere opdrachten binnen het concern. Positief is dat GM uit zijn as is verrezen en opnieuw miljardenwinsten boekt die het mogelijk maken om Opel een helpende hand te reiken.
u0022Met de nieuwe Adam en Mokka slaagt Opel erin nieuwe doelgroepen aan te sprekenu0022
Urbain Vandormael
De nieuwe topman maakt geen geheim van zijn ambities. “Opel is het derde grootste automerk in Europa én het kan nog beter. Tegen 2016 moeten wij opnieuw winstgevend zijn. Om dat objectief te bereiken, moeten onze kosten naar omlaag en moeten wij meer auto’s verkopen. Dat kan door de benuttingsgraad van onze fabrieken te verhogen, door efficiënter en flexibeler te produceren. Door onze alliantie met Peugeot/Citroën kunnen we bovendien goedkoper inkopen én profiteren we van de knowhow van onze Franse partner op het vlak van compacte en praktische gezinswagens (Peugeot Partner/Citroën Berlingo, nvdr.). Om meer auto’s te kunnen verkopen, zullen wij het merk nieuw positioneren en bereiden wij een marktoffensief voor met 23 nieuwe modellen van nu tot 2016 naast een reeks nieuwe milieuvriendelijke diesel- en benzinemotoren. Opel zal ook opnieuw present zijn in de motorsport én in enkele niches zoals de cabriomarkt.”
Met Mokka en Adam bereikt Opel nieuwe doelgroepen
Het offensief waarvan sprake is trouwens al succesvol ingezet met de introductie van de Adam en Mokka die beide succesnummers zijn en die nieuwe deuren openen. Plots spreekt Opel doelgroepen aan die het nooit in het vizier heeft genomen, trendy volk dat zich graag toont én dat bereid is daar geld voor uit te geven. De Adam en Mokka zijn lifestyleproducten waar een merk ook geld mee kan verdienen, wegens de vele en dure accessoires die het mogelijk maken een persoonlijk cachet te geven aan zijn auto. De bestellingen blijven binnenstromen, voor de Mokka zijn er dat 110.000 en voor de Adam 40.000. Het succes is zo groot dat de GM-directie in Detroit heeft besloten om een deel van de productie van de Mokka over te plaatsen van Zuid-Korea naar het Spaanse Saragossa. In een ver verleden was gepland dat de Mokka in Antwerpen van de band zou lopen, maar dat is voltooid verleden tijd. Om efficiënter en goedkoper te produceren gaat in 2014 ook de Duitse Opel-fabriek in Bochum dicht. Dat is blijkbaar de prijs die betaald moet worden om te kunnen overleven in een afkalvende Europese automarkt waar niemand nog geld verdient door de moordende concurrentie én voortdurende prijzenslag. Op het komende Autosalon van Frankfurt (12 t/m 22 september) lanceert Opel een facelift van de Insignia – inclusief een offroadmodel alsook een conceptcar die een voorafbeelding is van de nieuwe designlijn van Opel, dat het stuur omgooit in een poging verloren terrein terug goed te maken. Hoop doet leven.
Urbain Vandormael
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier