Opel Frontera aan de stekker

Opel lanceert een nieuwe Frontera. Het wordt geen offroader, wel een variatie op het Citroën C3 Aircross-thema.
Gert Verhoeven

Opel haalt de naam Frontera van onder het stof en plakt die op zijn nieuwste, compacte crossover. De Opel Frontera anno 2024 is niet alleen beschikbaar met een verbrandingsmotor, maar ook als EV.

Twee decennia geleden had Opel al een Frontera in de catalogus. Dat was toen een echte offroader die dankzij vierwielaandrijving en een aanzienlijk sleepvermogen een echt werkpaard bleek. In de vroege nillies werd hij met zachte trom afgevoerd. Opel bouwde sindsdien vooral compactere softroaders zoals de Mokka en later de Crossland.

Deze nieuwe Frontera is een Stellantis-product en biedt een mix met Opel-design op een bekende basis. Deze compacte Opel wil betaalbaar zijn en dat merk je aan het design en elementen zoals de stalen velgen. Binnenin biedt hij veel ruimte en optioneel komt hij zelfs met een derde zetelrij zodat het strikt genomen ook een zevenzitter blijkt. Dankzij de erg verticale achterklep kan alle beschikbare ruimte ook optimaal worden benut.

Onderhuids deelt hij het platform met de Citroën C3 Aircross, maar het interieur en vooral het dashboard is helemaal Opel. Ook hier is gekozen voor eenvoud om het prijskaartje redelijk te houden. Qua motorisatie zien we in de instapversie de bekende 1.2 PureTech-motor. Het gaat hier om de vernieuwde versie met een aandrijfketting, die de klassieke PureTech met de (in praktijk dramatisch falende) aandrijfriem in oliebad vervangt. Het gaat overigens om een mild hybride versie die altijd wordt gecombineerd met een gerobotiseerde versnellingsbak. De Frontera is ook een kind van zijn tijd, want er komt een elektrisch aangedreven versie. Die Frontera EV raakt maximaal 400 km ver. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content