Opel: ‘Duitse klasse in een nieuwe prijsklasse’
Het gaat opnieuw de goede kant op met Opel. De verliezen zijn gehalveerd en de kaap van 1 miljoen verkochte auto’s is overschreden. Met de nieuwe modellen Adam en Mokka slaagt Opel erin nieuwe doelgroepen voor zich te winnen.
Het heeft bloed, tranen en zweet gekost om Opel van de ondergang te redden. Nog verliest het Duitse dochterbedrijf van General Motors honderden miljoenen, maar er is opnieuw licht aan het einde van de tunnel: de ingrijpende herstructurering – inclusief afdankingen en fabriekssluitingen – begint vruchten af te werpen.
2013 was het jaar van de ommekeer
‘De neerwaartse spiraal is gestopt en we halen opnieuw het nieuws met positieve berichten. Zo hebben we in 2013 opnieuw meer dan 1 miljoen wagens verkocht en is ons marktaandeel lichtjes gestegen in een afkalvende markt. Met Adam en Mokka beschikken we over twee zeer eigentijdse modellen die nieuwe doelgroepen aanspreken die voordien geen oog hadden voor Opel. Het aantal bestellingen overtreft onze stoutste verwachtingen. In het verleden hebben we allicht te weinig aandacht gehad voor emotionele design, en ook hier hebben we een inhaalbeweging ingezet. Het studiemodel Monza is daar het beste voorbeeld van en is een voorafbeelding van het nieuwe Opel-design, met vloeiende en expressieve lijnen. Terzelfder tijd blijven wij trouw aan onze kernwaarden. Zo heeft het automagazine AutoBild de Meriva bekroond tot ‘betrouwbaarste auto van het jaar’ – op basis van gegevens van de Duitse technische autokeuringsdienst TÜV. Wat bewijst dat onze producten niks hebben ingeboet aan duurzaamheid.’ Aan het woord is Peter Küspert, sinds eind vorig jaar verantwoordelijk voor de wereldwijde verkoop van Opel en voor één dag te gast op het Autosalon van Brussel, dat voor hem een openbaring is inzake modellenaanbod alsook publieke belangstelling. In een vorig leven was de jonge vijftiger verkoopdirecteur bij Mercedes-Benz in Duitsland én redder in nood van de zwaar aangeslagen toeleverancier Hay – een no nonsense manager met een jarenlange ervaring in de internationale autobusiness, aan boord gehaald door de nieuwe Opel-topman Karl-Thomas Neumann. Die staat hoog in aanzien bij de GM-top in Detroit die onlangs een investeringsprogramma van 4 miljard voor Opel heeft goedgekeurd én beslist heeft om zustermerk Chevrolet van de Europese markt te halen. Een beslissing die kadert in een heroriëntering van de merkenstrategie van GM, wat een goede zaak is voor de positionering van Opel als kwaliteitsmerk op de Europese markt. De vertaling heeft niet lang op zich laten wachten… ‘Duitse klasse in een nieuwe prijsklasse’. De baseline appelleert aan de kernwaarden van het merk én wijst op het prijsverschil met de andere Duitse merken.
23 nieuwe modellen
Wat mogen we van Opel in 2014 verwachten?
Peter Küspert: “In de loop van het jaar worden al onze modellen uitgerust met de nieuwe benzine- en dieselmotoren die minder verbruiken en minder schadelijke CO2 uitstoten, en voldoen aan de euro 6-norm die volgend jaar van kracht wordt. De Adam en Mokka zijn de voorbode van een reeks nieuwe modellen die een jonger en dynamischer profiel vertonen en perfect aansluiten bij de nieuwe tijdsgeest… 23 nieuwe modellen van nu tot 2016. Daarnaast verruimen we ons afzetgebied richting Rusland en Turkije en focussen we op nichemarkten zoals Israël, waar we in 2013 meer dan 5.000 wagens hebben verkocht. Maar we doen dat niet om elke prijs… van marktaandeel kan je niet eten! Als Opel-directie zijn we een engagement aangegaan tegenover GM dat we break even draaien tegen 2016 en dat houdt in dat we alle investeringen en initiatieven evalueren in functie van hun rendabiliteit. De overplaatsing van de productie van de Mokka van Zuid-Korea naar onze Spaanse fabriek in Zaragoza is hier een voorbeeld van. Daardoor kunnen we flexibeler inspelen op de vraag en sparen we de kosten van het zeetransport uit.”
Claudia Schiffer als ambassadrice
Om prominenter in beeld te komen in de media en het straatbeeld zal Opel zijn présence in de sport en autosport in het bijzonder fors opdrijven én wordt Claudia Schiffer de nieuwe merkambassadrice – naast Jürgen Klopp, de populaire en mediagenieke voetbaltrainer van Borussia Dortmund die met één tv-spot van de Insignia een succesmodel heeft gemaakt.
Opel Monza is vaders mooiste
Een officiële wedstrijd ‘mooiste van het autosalon’ bestaat er niet. Als enig lid van een onbestaande jury en niet gehinderd door enige opleiding of kennis van design verleen ik hierbij eerste plaats aan de Opel Monza. Een uniek exemplaar dat straks allicht een plaats krijgt in een nog te bouwen Opel-museum.
Het autosalon van Brussel
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier